Jak godnie przetrwać trening?

Sport to zdrowie, ale czy piękno? Podczas ćwiczeń na twoją urodę czyha wiele niebezpieczeństw. Zobacz, jak sobie z nimi poradzić.

Foto: istock

1. Nadmierna potliwość

Wiadomo, że podczas ćwiczeń dobrze jest się spocić. Pot chroni przed przegrzaniem, pozwala też uwolnić z ciała toksyny. Ale co, jeśli zalewa nas tak, że stopy ślizgają nam się w butach, mokre ręce nie są w stanie utrzymać się na drążku, a najmocniejszy antyperspirant nie działa? Do tego te objawy, które nasilają się podczas treningu, towarzyszą nam też na co dzień? Sposoby na nadpotliwość są dwa – obydwa do zrealizowania w gabinecie medycyny estetycznej. Pierwsza to zastrzyki z botoksu. Lekarz ostrzyknie nim problematyczne miejsca. Na kilka miesięcy problem nadmiernego pocenia się przestanie istnieć, ale by efekt się utrzymał, zabieg należy regularnie powtarzać. Druga jest bardziej inwazyjna, za to na zawsze. Urządzenie MiraDry emituje energię mikrofalową, która trwale niszczy gruczoły potowe. Lekarz przykłada do skóry pach specjalną głowicę i „strzela” w nie dawką energii. Przez kilka dni po zabiegu może utrzymywać się obrzęk, zmiana czucia i delikatny ból, ale objawy te szybko ustępują. To procedura bezpieczna, zatwierdzona przez amerykańskie FDA i skuteczna.

Foto: istock Jak przetrwać trening?

2. Wypryski i odparzenia

Latem z samochodu przesiadasz się na rower. Super! Czy na pewno? To na pewno z korzyścią dla twojego zdrowia, samopoczucia i figury, ale twoje ciało może się odrobinę zbuntować. Od długiego siedzenia na syntetycznym siodełku łatwo o odparzenia na skórze pośladków i ud. Dodatkowo mogą pojawić się na nich nieestetyczne krostki – efekt zablokowanych gruczołów łojowych. Jak sobie z tym poradzić? Po pierwsze, regularnie złuszczaj naskórek. Dzięki temu gruczoły nie będą miały szans, by się zablokować, przyspieszysz też gojenie powstałych już stanów zapalnych. Zainwestuj w tonik z kwasem salicylowym lub migdałowym albo specjalne nasączane płatki z kwasami i codziennie wieczorem przecieraj nimi skórę. Przed wskoczeniem na rower, zabezpiecz zaś problematyczne miejsca kremem na odparzenia – chociażby Sudocremem. Jeśli tylko masz taką możliwość, po zejściu z roweru przetrzyj też skórę wilgotną chusteczką, np. taką do cery trądzikowej, która również zawiera złuszczające substancje.

Foto: istock Jak przetrwać trening?

3. Trądzik na plecach

Spływający po plecach pot to nie tylko sygnał, że trening jest wystarczająco intensywny. Niestety, może nasilać zmiany skórne, w tym trądzik na plecach. W takiej sytuacji znowu pomoże regularne złuszczanie. Być może ciężko ci przetrzeć plecy nasączonym wacikiem, ale pomyśl, że to zawsze okazja do odrobiny pielęgnacyjnej kosmetyki. Zawsze możesz też poprosić o pomoc partnera. Gdy problem bardzo się nasila, wybierz się do kosmetyczki na zabieg oczyszczania skóry pleców połączony z peelingiem azelainowym. Tylko pamiętaj, bo potem nie biegać w plenerze w wyciętej koszulce, by nie nabawić się przebarwień.

Foto: istock Jak przetrwać trening?

4. Starzenie się skóry

Wysportowane ciało wygląda szczupło i młodo, ale prawda wcale nie jest taka oczywista… Niestety, intensywny wysiłek zwiększa ilość wolnych rodników, czyli reaktywnych form tlenu, które atakują zdrowe komórki w ciele, powodując ich przyspieszone starzenie! Do tego, wszelkie intensywne podskoki mogą uszkadzać włókna kolagenu w skórze, prowadząc do jej przyspieszonego…obwisania. Nie wspominając już o tym, że plenerowe treningi w oczywisty sposób związane są z intensywną ekspozycją na promieniowanie UV, które ma największy wpływ na starzenie się skóry. Co robić? Zaprzyjaźnij się z przeciwutleniaczami, które niczym tarcza ochronna odbiją zmasowany atak wolnych rodników. Przed każdym treningiem nakładaj na twarz serum np. z witaminą C. Jeśli biegasz po parku, nigdy nie wychodź z domu bez filtra (minimum SPF 30). Im zaś jesteś starsza, tym bardziej unikaj ćwiczeń, które wymagają intensywnych podskoków. I oczywiście zainwestuj w porządny sportowy stanik, by zapobiegać opadaniu piersi.

Foto: istock Jak przetrwać trening?

5. Odciski

Nowe buty do biegania wspaniale amortyzują stopy podczas biegu, ale co z tego, skoro pozostawiły na nich pęcherze i otarcia. Teraz nie sposób je pokazać w odkrytych sandałkach, z kolei zabudowane buty powodują ból. Tymczasowo możesz wspomóc się plastrami. Wybierz takie w kolorowy wzór, by poprawić sobie humor zepsuty chwilowo gorszym wyglądem stóp. Jeśli nieprawidłowy nacisk na stopy jest regularny, pęcherze mogą przemienić się w bolesne odciski. Gdy otarcia przyschną i odrobinę się zagoją, wybierz się więc do salonu mani/pedi. Tym razem jednak nie na klasyczny pedikiur, a medyczny. Pedikiurzystka pomoże usunąć odciski, zagojone już pęcherze i otarcia, podpowie, jak pielęgnować odparzenia, a przede wszystkim doprowadzi stopy do stanu „pokazywalności”. Przed następnym treningiem spryskaj je specjalnym dezodorantem (pot zwiększa skłonność do otarć i odparzeń), nie sznuruj też butów supermocno albo rozważ kupienie nieco większych, bo podczas wysiłku stopa odrobinę puchnie. Możesz też włożyć do nich specjalne poduszeczki, które zapobiegną powstawaniu modzeli. To żółte, kilkucentymetrowe zgrubienia skóry powstające pod wpływem stałego ucisku. Tendencję do ich pojawiania się  (a także uprzykrzających życie odcisków) zmniejszy codzienna pielęgnacja zmiękczającym kremem z dodatkiem mocznika. Postaw go przy łóżku i codziennie wieczorem wykonaj za jego pomocą relaksujący masaż.

Foto: istock Jak przetrwać trening?

6. Przesuszone włosy

Pływanie wspaniale relaksuje i pięknie wysmukla ciało. Ale niestety zdrowie twoich włosów może nieco ucierpieć podczas regularnych wizyt na basenie. Pod wpływem chlorowanej wody, a potem suszarki, stają się przesuszone, matowe i bardziej podatne na łamanie. Co wtedy? Wypróbuj olejowanie. Po każdej wizycie na basenie nałóż na włosy kompres z oleju kokosowego. Pochodź z nim przez godzinę, a jeszcze lepiej całą noc. Rano umyj włosy. Po takim zabiegu staną się zregenerowane, miękkie i pełne blasku. Skutecznym sposobem jest też nałożenie na włosy pielęgnacyjnej maski jeszcze przed wejściem do wody. Otoczy je ochronną warstwą, która zapobiegnie zniszczeniom. Takiego rozwiązania nie polecamy jednak na publicznym basenie, a raczej nad morzem czy jeziorem.

Foto: istock Jak przetrwać trening?

Tematy:

Nieprawidłowy email