10 zmian w diecie, które wzmocnią twoje włosy

Twoje włosy wyglądają coraz gorzej? Są suche, matowe, a może nadmiernie wypadają? Zobacz, co możesz dla nich zrobić, aby odzyskały blask i stały się twoją wizytówką. Zacznij karmić swoje włosy!

Foto: istock

Moda na włosy

W ciągu ostatnich kilku lat, rozwinął się w Polsce nowy dział dermatologii – trychologia, zajmująca się leczeniem skóry głowy i kondycją włosów. W 2014 roku powstało nawet Polskie Stowarzyszenie Trychologiczne, rok później - Międzynarodowe Stowarzyszenie Trychologii Estetycznej w Polsce (ISAT), które mają szerzyć wiedzę dotyczącą dbania o skórę głowy i włosy, a także prowadzić szkolenia oraz badania naukowe w tym zakresie. Klinik wyspecjalizowanych w leczeniu trychologicznym jest już coraz więcej. Przybywa również specjalistów czy producentów trycho-kosmetyków. Nową dziedziną zajmują się zarówno lekarze, kosmetyczki czy fryzjerzy. Każdy proponuje inny rodzaj leczenia, stosując nowoczesne metody.

Łysienie, grzybica czy swędząca skóra – nie jesteś zdana wyłącznie na siebie i wcieranie jedynie olejków z drogerii. Kiedy wypadają ci włosy, możesz nawet przeszczepić sobie tkankę tłuszczową na skórę głowy lub stymulować regenerację mieszków włosowych– dwutlenkiem węgla.

Choć trychologia cieszy się coraz większą popularnością, nie zapominajmy o najważniejszym. Pielęgnacja zewnętrzna jest bardzo ważna, ale nawet najlepsza, nie pomoże, jeśli jesteś źle odżywiona. Twoje włosy natychmiast reagują, kiedy brakuje im składników, niezbędnych do budowy czy regeneracji.

Foto: istock Piękne włosy

Już dziś zapomnij o nadmiernym wypadaniu włosów. Zacznij odżywiać swoje włosy, uzupełnij niedobory, a zauważysz różnicę już po kilku tygodniach. Może być smacznie, zdrowo i bez wyrzeczeń.

Włosy na zakręcie

Czasem okazuje się, że winny jest stres. W świecie ekspertów od skóry głowy powstała nawet specjalizacja – psychotrychologia, która może ci pomóc, gdy to czynniki psychosomatyczne winne są kiepskiej kondycji twoich włosów. Ale to nie jedyne powody, z którymi możesz się zetknąć. Zaburzenia hormonalne, ciąża, łupież, przyjmowanie niektórych leków, choroby tarczycy, menopauza lub sprzyjające np. łysieniu - geny.

Choć przyczyn może być naprawdę wiele, często za wszystkim stoi twoje codzienne menu, w którym może brakować kilku składników, odpowiedzialnych za piękne i mocne włosy. Zobacz, co powinnaś włączyć do swojego jadłospisu, aby cieszyć się bujną czupryną i nie martwić się, że zaczniesz wyglądać jak Demi Moore w „G.I. Jane”.

Foto: istock Piękne włosy

1. Białko

To materiał budulcowy twoich włosów - zawierają go aż 90%. Jeśli w twoim menu brakuje, któregoś aminokwasu – twoje włosy zaczynają wypadać. Powinnaś szczególnie zadbać o cystynę, z której zbudowana jest keratyna włosa. Dzięki niej właśnie włosy stają się grubsze i bardziej wytrzymałe na uszkodzenia. Znajdziesz ją w mięsie, rybach, produktach zbożowych i mlecznych, a także roślinach strączkowych i orzechach. Choć twój organizm produkuje ją sam, bardzo często dochodzi do jej deficytu. Pamiętaj też, że wykorzystasz ją z pożywienia, tylko wtedy, gdy będziesz dostarczała w diecie odpowiednie ilości witaminy B6, B12 i metioniny - którą znajdziesz w wyżej wymienionych produktach oraz jajkach i pestkach.

Foto: istock Dieta wzmacniająca włosy

2. Witaminy z grupy B

Twoje włosy będą ci wdzięczne, jeśli zapewnisz im właściwy dowóz tych witamin. Kwas pantotenowy i biotyna nie tylko zmniejszają wypadanie włosów, ale mogą także zapobiegać siwieniu oraz rozdwajaniu końcówek. Witamina B6 bierze udział w wytwarzaniu melaniny, dzięki czemu twoje włosy nabierają soczystego koloru, a także przestajesz je tracić. W połączeniu z kwasem foliowym i witaminą B2 czynnie uczestniczą w zachowaniu dobrej kondycji skóry głowy, współtworząc czerwone krwinki, odpowiedzialne za odpowiednie natlenienie. Urozmaicaj swoją codzienną dietę warzywami liściastymi, produktami zbożowymi, mięsem i rybami. Włączaj orzechy, pestki i produkty mleczne. Wybór masz naprawdę ogromny.

3. Witamina C

Bierze udział w syntezie kolagenu, nie tylko zapewniając ci twarz bez licznych zmarszczek, ale także wpływając na kondycję mieszków włosowych. Usprawnia działanie naczyń krwionośnych, a tym samym wpływa na stan skóry głowy. Zjadaj ją codziennie razem z warzywami i owocami.

Foto: istock Dieta wzmacniająca włosy

4. Witamina E

Do równowagi skóry na twojej głowie, potrzebujesz także tej witaminy. Nie tylko wzmacnia działanie witaminy C, ale ma właściwości antyoksydacyjne, powodując, że twoje włosy są naprawdę mocne. Znajdziesz ją w olejach roślinnych, pestkach, orzechach czy otrębach.

Foto: istock Dieta wzmacniająca włosy

5. Żelazo

Jesteś narażona na jego niedobór podczas każdego cyklu. Dbaj o dostateczną jego podaż, ponieważ bierze on udział w prawidłowym wzroście i budowie włosów. Jeśli brakuje go w twoim menu, możesz być pewna, że twoja fryzura nieco się przerzedzi. Jedz zatem żółtka jaj, suszone morele, mięso drobiowe i chude czerwone, a także ryby i produkty zbożowe – koniecznie z pełnego przemiału. Włączaj siemię lniane, buraki czy pij pokrzywę – to także cenne źródło tego pierwiastka. Pamiętaj, że wchłania się lepiej, jeśli posiłek, który zjadasz, zawiera witaminę C.

Foto: istock Jedz buraki

6. Krzem

Może brakować go w twojej diecie, ponieważ zawartość tego składnika w żywności, w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, znacząco zmalała. Brakuje go w glebie i pokarmach, szczególnie wysokoprzetworzonych. A jest ci niezbędny, ponieważ stymuluje wzrost włosów i może nawet zapobiegać łysieniu. Znajdziesz go w zbożach, ogórkach, papryce, kiełkach czy polskim czosnku. Możesz włączyć do swojej diety także herbatę ze skrzypu polnego czy pokrzywy lub spróbować koktajlu z dodatkiem ziemi okrzemkowej.

Foto: istock Papryka

7. Cynk

Kolejny pierwiastek ważny dla twoich włosów. Wpływa bowiem na produkcję keratyny i reguluje pracę gruczołów łojowych, a ich zbyt intensywna praca, objawia się nadmiernym wypadaniem włosów. Dbaj o jego właściwy poziom w swoim organizmie, jedząc owoce morza, wątróbkę wołową, mięso z indyka oraz warzywa i pestki.

Foto: istock Owoce morza

8. Miedź

Jej właściwe wchłanianie zapewnisz sobie w obecności wcześniej wspomnianego cynku. Dzięki niej możesz zahamować wypadanie włosów, zwiększyć ich objętość i wzmocnić kolor. Jeśli nie lubisz siwych włosów, zjadaj ją razem z pestkami, orzechami, otrębami, płatkami zbożowymi czy grubymi kaszami. Znajdziesz ją również w czarnym sezamie, który przy okazji dostarczy ci cynku, witamin z grupy B i witaminy E. To jedna z najstarszych roślin oleistych, uprawianych przez człowieka i twój sposób na piękne włosy.

9. Beta-karoten

To prekursor witaminy A, która niezbędna jest przy wypadaniu włosów, bowiem wspomaga ich wzrost. Sam beta-karoten wykazuje dodatkowo właściwości antyoksydacyjne, zatem świetnie sprawdzi się, kiedy jesteś bardziej zestresowana czy po prostu aktywna. Znajdziesz go szczególnie w czerwonych, żółtych i pomarańczowych warzywach oraz owocach, ale obfitują w niego również zielone warzywa, takiej jak szpinak czy brokuły.

Foto: istock Szpinak

10. Siarka

Jest potrzebna nie tylko do szlaków metabolicznych części witamin z grupy B, ale również do zachowania dobrej kondycji skóry głowy i właściwego wzrostu włosów. Gdy zaczyna jej brakować w twojej diecie, możesz odczuć to na swojej głowie. Włosy stają się matowe i suche, a skóra swędząca i bardziej podatna na zapalenia. Zjadaj ją zatem z mięsem, rybami, jajkami i produktami mlecznymi. Znajdziesz siarkę także w czosnku, cebuli, rzodkiewce, różnych rodzajach kapust czy orzechach. A jeśli uwielbiasz sushi – pałaszuj je dla swoich włosów, bowiem wodorosty wzbogacą twoją dietę w ten pierwiastek, a także żelazo, witaminy z grupy B i C oraz wartościowe aminokwasy.

Foto: istock Rzodkiewka

Włos na widelcu

Dbaj o swoje włosy, nie tylko odpowiednią zewnętrzną pielęgnacją, ale odżywiaj je od środka wartościowym jedzeniem. Nie licz jedynie na suplementację. Kondycja twoich włosów zależy bowiem od stanu całego organizmu.

Foto: istock Dbaj o włosy!

Zatroszcz się o siebie, a twoje włosy na pewno to docenią. Badaj się i koniecznie sprawdź, czy twoje problemy na głowie, nie są skutkiem choroby. Staraj się odpoczywać jak najwięcej. Kiedy jesteś zrelaksowana i wyspana, twoje ciało szybciej się regeneruje oraz walczy skutecznie z wolnymi rodnikami, które mogą uszkadzać także twoją bujną czuprynę.

Pamiętaj – złość piękności i … włosom szkodzi! Uśmiechnij się i niech włos ci z głowy już więcej nie spadnie.

Tematy:

Nieprawidłowy email