Wszystko, co musisz wiedzieć, aby twój trening był jak najbardziej efektywny

Im ciężej, tym lepiej? Niekoniecznie! Trening rządzi się pragmatycznymi zasadami. Najlepsze efekty osiągniesz, zachowując równowagę między wysiłkiem, a odpoczynkiem. Co jeszcze musisz wiedzieć, żeby zostać skuteczną sportsmenką?

Foto: Under Armour

1. Znaj swoje granice

Jeśli nie wierzysz w siebie, dasz za wygraną zbyt wcześnie. A jeśli przeszacujesz swoje kompetencje, następnego dnia po treningu obudzisz się z zakwasami. Kluczem do efektywnego treningu jest więc znajomość własnego ciała. Z pomocą przyjdzie ci prywatny trener, który obserwując twoje postępy, dopasuje trening do twoich możliwości. Pamiętaj jednak, że pozostając w strefie komfortu, nie dajesz sobie szansy na rozwój, a więc z każdą godziną ćwiczeń, powinnaś wymagać od siebie coraz większego wysiłku. Podnoś sobie poprzeczkę tylko o kilka centymetrów tygodniowo, ale nie pozwalaj sobie na to, żeby osiąść na laurach. Uwaga: lepsze rezultaty uzyskasz, ćwicząc intensywniej, ale krócej.

2. Unikaj bólu

Jest różnica między stawianiem sobie wyzwań, a sprawianiem sobie bólu. Jeśli twoje ciało jest zmęczone po poprzednim treningu, nie masz apetytu albo czujesz, że bierze cię grypa, zrezygnuj z treningu zamiast forsować ciało do granic możliwości. Możesz mieć pewność, że gdy po krótkiej przerwie dojdziesz do formy, z nową dawką energii zawalczysz o efekty.

3. Zadbaj o urozmaicony trening

Niezależnie od tego, czy ćwiczysz na siłowni, chodzisz na jogę, czy uprawiasz jogging, twój trening będzie skuteczniejszy, jeśli za każdym razem przebiegnie trochę inaczej. Może zamiast jogi pójdziesz na pilates, a bieg zamienisz na siłownię? Nawet jeśli ograniczasz się tylko do siłowni, zaplanuj inny zestaw ćwiczeń na każdy trening. Jednego dnia możesz skupić się np. na pracy nad mięśniami brzucha, a kolejnego – na wzmacnianiu ud. W sporcie jest tak samo jak w przypadku każdej innej formy spędzania czasu – rutyna zabija pasję, a płodozmian sprawia, że za każdym razem czujesz się, jakbyś zaczynała trening trochę od nowa.

4. Zaopatrz się w odpowiedni sprzęt

Nie chodzi o to, żeby brać udział w rewii mody organizowanej na siłowni przez dziewczyny, którym bardziej zależy na lajkach na Instagramie od rezultatów pracy nad ciałem. Ale dobry sprzęt sprawia, że wysiłek staje się nie tylko przyjemniejszy, ale i bardziej efektywny. Podstawą są dobre buty. Biegacze, którzy pokonują długie dystanse, powinni zadbać o niski drop podeszwy oraz dobrą amortyzację, bo biegając, trzeba zadbać o stawy. Te warunki spełnia model Bandit 2 marki Under Armour. W biegach wytrzymałościowych sprawdza się dobre trzymanie boków stopy (taką funkcję ma model Gemini 2.1).

Foto: Under Armour Gemini 2.1

Natomiast model Slingride o bezszwowej i asymetrycznej kompresji, wykonany z włókna Dyneema, najbardziej wytrzymałego na świecie, sprawdzą się podczas krótkich dystansów.

Foto: Under Armour Slingride

Z podobną precyzją należy wybrać ubrania i akcesoria, w których nawet podczas najcięższego wysiłku poczujesz się komfortowo. Wybieraj bezszwowe T-shirty i legginsy. Sprawdź też, czy są zaopatrzone w systemy wentylujące, wiatrochronne i wodoodporne. Szukaj też ubrań uszytych z nowej generacji bawełny technicznej Charged Cotton, która schnie pięć razy szybciej niż tradycyjna bawełna.

5. Odpoczywaj równie intensywnie jak ćwiczysz

Sekretem sukcesu treningu jest precyzyjnie ustalony harmonogram. Jeśli obiecasz sobie, że ćwiczysz we wtorek i czwartek po pracy, resztę planów dostosujesz do treningu trudniej więc będzie wymyślić ci wymówkę (chyba że na drinka zaprasza najlepsza przyjaciółka, wtedy możesz sobie pozwolić na chwilę słabości…). W plan wpisz nie tylko wysiłek, ale także odpoczynek. Jeden dzień w tygodniu powinnaś przeznaczyć na relaks. Dzięki temu twoje ciało się zregeneruje, a ty z radością powrócisz do ćwiczeń po krótkiej przerwie.

6. Nie spiesz się

Nie możesz obiecywać sobie, że drastycznie schudniesz albo zbudujesz masę mięśniową w miesiąc. Trening wymaga cierpliwości i wiąże się z zobowiązaniem na lata. Tak samo jak długi związek. Trening powinien stać się integralną częścią twojego życia, a sport zacznie sprawiać ci prawdziwą przyjemność. Nastawienie się na doraźny cel, po którego osiągnięciu wyrzucisz karnet do siłowni do śmieci, nie tylko nie jest zdrowe, bo istnieje ryzyko przeciążenia, ale przede wszystkim nie pozwoli ci w pełni zakosztować radości z tego, jak dobrze czujesz się, gdy po codziennych stresach możesz odreagować podczas ćwiczeń.

7. Zadbaj o dietę

Powinna być zrównoważona. Ćwicząc, nie możesz przejść na drakońską dietę, bo organizm nie dostanie wystarczająco dużo „paliwa”. Po pierwsze, pij więc dużo wody. Urozmaicaj swoją dietę superfoodsami, które zawierają maksymalną ilość składników odżywczych przy niewielkiej zawartości kalorii. Zadbaj o to, żeby w twojej diecie znalazły się: açai, kinoa, jagody goji, łosoś i awokado. W nagrodę po udanym treningu możesz sobie oczywiście pozwolić na małe oszustwa. Nawet dość restrykcyjne diety zakładają bowiem tzw. „cheat day”, podczas którego dozwolone jest wszystko to, co ci smakuje.

Foto: Under Armour Misty Copeland

Tematy:

Nieprawidłowy email