Poznaj potencjał antyoksydacyjny roślin

Sezon na warzywa i owoce w pełni. Wykorzystaj ich antyoksydacyjną moc i zjadaj jak najwięcej. Właściwości przeciwutleniające przydadzą ci się nie tylko podczas choroby, ale wspomogą cię w trakcie diety odchudzającej, wzmocnią włosy, paznokcie czy pozwolą cieszyć się energią przez cały dzień.

Foto: istock

Wszechobecne wolne rodniki

To reaktywne formy tlenu (RTF), które powstają w żywności, np. podczas smażenia czy jej  przechowywania, ale także w twoim ciele, w wyniku zachodzących w nim procesów. Od oddychania, przez wysiłek fizyczny czy stresujące codzienne obowiązki. Mogą tworzyć się również pod wpływem czynników ze środowiska zewnętrznego, m.in. promieniowania UV czy skażenia chemicznego.

Niestety poprzez reakcje ze składnikami komórek w całym organizmie, uszkadzają je i prowadzą do ich szybszej śmierci. W normalnych warunkach, kiedy nie brakuje ci roślinnych wspomagaczy i twoje wewnętrzne mechanizmy zwalczania wolnych rodników są wystarczająco sprawne, twoje ciało świetnie radzi sobie z nadmiarem nieproszonych gości. Neutralizuje je szybko i sprawnie. Wystarczy jednak, że twoja równowaga zostanie zaburzona, a w twój organizm zaczynają opanowywać krążące i chętnie wchodzące w reakcje, destrukcyjne formy tlenu. Kiedy nie potrafisz sobie z nimi poradzić, np. przez stresującą pracę, nadmiar zobowiązań lub zbyt wyczerpujące ćwiczenia i błędy żywieniowe zaczynają negatywnie oddziaływać na wszystkie twoje tkanki. Badania jednoznacznie wskazują, że sprzyjają wówczas rozwojowi chorób układu krążenia, cukrzycy czy zaburzają gospodarkę witaminowo-mineralną. Powodują twoje zmęczenie i ogólne osłabienie, a w najgorszym wypadku – inicjują procesy rakotwórcze.

Dieta warzywno-owocowa

Powinna wypełnić większość twojego słonecznego talerza. Zalecenia specjalistów na całym świecie jasno wskazują na przewagę warzyw i owoców w diecie – niezmiennie każdego dnia. Jeśli dostosujesz się do tych wytycznych, dostarczysz sobie mnóstwo substancji biologicznie czynnych, które w większości wykazują silne działanie przeciwutleniające, czyli zwalczające wolne rodniki. To ważne, jeśli chcesz zapewnić sobie zdrowie i piękny wygląd. Możesz posiłkować się także zieloną herbatą, nasionami, ziarnami zbóż czy licznymi ziołami.

Co zatem możesz wykorzystać?

Foto: istock Bogate źródło antyoksydantów

Prawdziwe bogactwo

Moc roślin jest niemalże nieograniczona. Właściwości antyoksydacyjne wykazuje szereg aktywnych substancji. Witaminy i minerały, związki polifenolowe, azotowe czy zapasowe, fityniany, kwasy organiczne, indole czy chlorofiliny. Poznanych substancji jest wiele i każda ma swoje zadanie do spełnienia. Dlatego ważne, aby zachować ich równowagę i stały dowóz, zjadając różnorodne rośliny.

Witamina C wykazuje silną skuteczność w prewencji chorób sercowo-naczyniowych, obniżaniu stężenia cholesterolu czy regulacji ciśnienia krwi. Witamina E świetnie sprawdzi się w zapobieganiu zawałów. Obie są też niezbędne do produkcji kolagenu i elastyny, dzięki czemu poprawiają wygląd cery i powodują, że skóra staje się bardziej sprężysta i napięta.

Foto: istock Cytrusy

Flawonoidy to świetne „wymiatacze” wolnych rodników. Nie tylko wykazują działanie kardioprotekcyjne, ale mogą łagodzić objawy menopauzy. Działają przeciwobrzękowo, wygładzają i napinają skórę. Karotenoidy wspomogą procesy detoksykacji w organizmie, a do tego przygotują twoją skórę do słonecznych chwil na plaży. Saponiny wspomogą procesy trawienne i wchłaniania jelitowego. Kwercetyna znacznie obniża poziom odczuwalnego stresu i zmęczenia. Katechiny usprawniają oczyszczanie organizmu i wpływają pozytywnie na pracę mózgu, rozjaśniając myśli i poprawiając pamięć. Fosforan inozytolu jest substancją, która wpływa na poziom serotoniny we krwi, hormonu odpowiedzialnego za uczucie szczęścia. Wapń odgrywa istotną rolę w normalizacji masy ciała, szczególnie poprzez wpływ na gospodarkę tłuszczową w twoim ciele i zahamowanie apetytu. Chlorofiliny alkalizują organizm i wzmacniają układ odpornościowy. Przyspieszają też procesy naprawcze w skórze, poprawiają wygląd włosów i wspomagają metabolizm. Indole wykazują właściwości przeciwnowotworowe i przyspieszające podstawową przemianę materii.

Potencjał antyoksydacyjny roślin potwierdzają badania naukowe, dlatego opieraj swoją dietę głównie na nich. Zjadaj minimum 500g warzyw w ciągu dnia i 300-400g owoców. Wybieraj sezonowe i najlepiej ekologiczne produkty, wówczas dostarczysz jeszcze więcej cennych składników i zachwycisz smakiem.

Polskie superfoods

Naukowcy potwierdzają, że najsilniejsze właściwości przeciwutleniające mają flawonoidy i antocyjany. Pierwsze zjesz w największej ilości razem z polską aronią czy czarną porzeczką. To polski superfoods, który działa lepiej niż aspiryna i stanowi skuteczną broń w zapobieganiu chorób układu krążenia. Owoce te wspomagają też twoją wątrobę czy łagodzą podrażnienia żołądka, spowodowane zbyt ciężkim jedzeniem.

Foto: istock Czarne porzeczki

To żywność, która zdecydowanie pomoże ci, kiedy jesteś bardzo zestresowana. Dzięki sporej dawce polifenoli zmniejszy skutki stresu oksydacyjnego. A do tego, co potwierdziły badania – aronia wspomoże cię w walce z nadprogramowymi kilogramami.

Antocyjany znajdziesz np. w czerwonym winie, także tym polskim. Największy potencjał mają wina z czerwonych winogron – jest on nawet 6-krotnie wyższy niż win różowych i 17-krotnie niż białych.

Choć warzywa mają nieco mniejszą pojemność przeciwutleniającą niż owoce, powinny zajmować najwięcej miejsca w twojej diecie. Zajadaj się szczególnie polskim czosnkiem, który dzięki licznym związkom siarkowym wpłynie korzystnie na twoje włosy czy paznokcie.

Foto: istock Czosnek

Brokuły, dzięki zawartości sulforafanu może wspomóc twoją naturalną ochronę przed rakiem piersi czy jelita grubego. Podobnie zresztą jak wracający do łask polski jarmuż. A dodatkowo, dzięki zielonemu barwnikowi ułatwi ci oczyszczanie organizmu i zachowanie równowagi w organizmie. Likopen zawarty w dojrzałych pomidorach i jego przetworach może zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na raka szyjki macicy, nawet 5-krotnie. Musisz pamiętać, że dawkę wspomagającą uzyskasz zjadając co najmniej 2-3 duże pomidory w ciągu dnia. Wykorzystaj właściwości likopenu, który znajdziesz także w papryce czerwonej i dzikiej róży. To substancja, którą może zwiększyć odporność twojej skóry, nie tylko na promieniowanie słoneczne, ale też na czynniki powodujące szybsze jej starzenie.

Naturalnie

Pamiętaj, że najlepiej jeśli substancje przeciwutleniające dostarczysz z naturalnych źródeł. Wyizolowane witaminy czy inne substancje zwalczające wolne rodniki nie mają tak dużego potencjału, jak te przyjmowane w postaci warzyw czy owoców. Dlatego zamiast do apteki, idź na targ i zaopatrz się w organiczne antyoksydanty. To da ci gwarancję skuteczności, a ponadto dostarczy błonnika, który wypełni twój żołądek i zapewni uczucie sytości. Pamiętaj też, że nadmiar syntetycznych witamin, szczególnie A i E, może być szkodliwy dla zdrowia.

Korzystaj z mocy świeżych roślinnych produktów, ale nie bój się też tych mrożonych. Mrożone truskawki mają prawie taką samą siłę przeciwutleniającą, jak te prosto z krzaka. Większość antyoksydantów jest dość stabilna termicznie, dlatego nie musisz opierać swojej diety wyłącznie na surowych pokarmach. Urozmaicaj swoje codzienne menu „żywymi” roślinami, a z pewnością będziesz cieszyć się zdrowiem i smukłą sylwetką. Zdecydowanie, nie przechodź obok nich obojętnie.

Badaj poziom swojego stresu oksydacyjnego. Istnieją już specjalistyczne narzędzia diagnostyczne, dzięki którym sprawdzisz nie tylko liczbę wolnych rodników w organizmie, ale także swój potencjał antyoksydacyjny. Jeśli wydolność twoich systemów przeciwutleniających jest obniżona, koniecznie musisz wprowadzić zmiany do swojego menu.

Tematy:

Polecamy także:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Nieprawidłowy email