Skąd bierze się taka zła sława okrywająca tłuszcze? No tak, dostarczamy je w postaci łatwej do zmagazynowania przez Nasz organizm. Zawierają dwa razy więcej kalorii niż węglowodany lub białka. Jeden gram tłuszczu dostarcza 9 kalorii. W myślach wciąż odzywają się przyzwyczajenia z niskotłuszczowych diet.

Foto: Zdjęcia własne #90dnidobikini / fot. Dagmara Radzikowska / The Byk / VU MAG

Nasze nawyki żywieniowe wpływają na wygląd Naszego ciała. Jednodniowa zdrowa dieta, kiedy przez resztę tygodnia zajadamy się bezwartościowymi, przetworzonymi potrawami, nie da wymarzonych efektów. Ale tak samo jest w drugą stronę. Jeśli codziennie dbamy o odpowiednie pożywienie dla ciała, jednorazowe niezdrowe danie nie przyniesie dużej szkody. Organizm sprawnie usunie chemiczne substancje, nie zmagazynuje zapasów energii. Będzie nauczony tego, że za chwilę dostarczymy mu kolejnej porcji składników odżywczych.

Foto: Zdjęcia własne #90dnidobikini / fot. Dagmara Radzikowska / The Byk / VU MAG

Zrezygnuj ze złych tłuszczów. Unikaj potraw smażonych, gotowych sosów, słodkich lub słonych przekąsek, wyrobów czekoladowych i pączków. Sprawdzaj jakość oleju, którego używasz. Tłuszcze trans powinny od razu trafić do kosza.

Nasz organizm potrzebuje jednak lipidów do prawidłowej pracy, co najmniej 3-4 łyżki dziennie. Zapotrzebowanie to zależy też od wieku, płci, rodzaju wykonywanej pracy i stanu fizjologicznego. Ogólne normy określają je na 20-30% dostarczanej energii dziennej.

Dobre tłuszcze znajdziemy w awokado, rybach, orzechach, pestkach słonecznika i dyni, siemieniu lnianym, oliwkach, olejach roślinnych z pierwszego tłoczenia na zimno.

Nienasycone kwasy tłuszczowe odgrywają ważną rolę w metabolizmie hormonów, wchłanianiu witamin i przyczyniają się do sprawnego funkcjonowania układu nerwowego. Organizm nie jest w stanie ich sam syntetyzować, musimy więc dostarczać ich z pożywaniem.

Kwasy tłuszczowe omega-3 znajdziemy m.in. w oleju lnianym i konopnym, kwasy tłuszczowe omega-6 w oleju z pestek winogron i oleju z orzechów włoskich. Pomagają zwalczać stres i objawy depresji.

Foto: Zdjęcia własne #90dnidobikini / fot. Dagmara Radzikowska / The Byk / VU MAG

Jeśli biały chleb namoczymy w oliwie lub posmarujemy masłem, węglowodany w nim zawarte będą rozkładane i transportowane do krwi wolniej. Stężenie cukru w organizmie nie wzrośnie tak gwałtownie, a uczucie sytości przedłuży się do kilku godzin po posiłku. Pamiętajmy jednak o ilości. Dwie kromki białego pieczywa lub mała porcja spaghetti aglio e olio są wystarczające.

Podczas przemysłowego wytwarzanie olejów i tłuszczów zachodzą niepożądane zmiany chemiczne, które stwarzają ryzyko dla Naszego zdrowia. W procesie utwardzania olejów roślinnych w tłuszczach tworzą się kwasy tłuszczowe trans. Są one na tyle groźne, że ich zawartość w produktach spożywczych jest od dawna prawnie ograniczona w Unii Europejskiej.

Gdy kupujesz oliwę i olej, zwróć uwagę aby sprzedawane były w ciemnych butelkach. Pod wpływem światła tracą swoje dobroczynne właściwości. Szczególnie wrażliwy na utlenianie jest olej lniany, więc kupuj go w aptekach lub sklepach ze zdrową żywnością.

Foto: Zdjęcia własne #90dnidobikini / fot. Dagmara Radzikowska / The Byk / VU MAG

Moje rady:

Do smażenia używaj oleju kokosowego lub masła. Olej lniany lub konopny się do tego nie nadaje. Podczas podgrzewania traci swoje właściwości, wytwarzając przy tym częściowo szkodliwe związki chemiczne.

Ogranicz produkty zwierzęce, dwa razy w tygodniu zamień mięso na rybę. Jeśli nie lubisz ryb (a polecam Ci je polubić), zażywaj kapsułki z tranem.

Zachęcam Cię do bezmięsnych posiłków uzupełnionych w warzywa zawierające białka np. fasolę lub soję.

Sama przygotuj sos do sałatki. Unikniesz niepotrzebnych składników i dawki tłuszczu. Łyżka oliwy z oliwek, cytryna, sól morska, pieprz, zioła i czosnek, pycha! W restauracji poproś o podanie dressingu oddzielnie i użyj tylko połowy porcji.

Mleko i jogurty kupuj o zawartości tłuszczu nie większej niż 2%. Mleko krowie zamień na mleko sojowe lub mleko z migdałów (najlepiej domowej roboty, przepis znajdziesz we wcześniejszych artykułach).

Ogranicz ser, ucieraj go i delikatnie posypuj nim danie dla smaku.

Pieczywo smaruj pastą z awokado zamiast majonezu.

Migdały i orzechy miej zawsze pod ręką w razie głodu.

Jabłko posmarowane odrobiną masła orzechowego nasyci Cię na dłużej.

Jedząc wysokotłuszczowe produkty zachowaj umiar.

Trening i trzy minuty pajacyków już za mną, a jak u Ciebie? #90dnidobikini

Foto: Zdjęcia własne #90dnidobikini / fot. Joanna Witek / Studio OH LALA / VU MAG

Tematy:

Nieprawidłowy email