Oszukaj głód

Czasem to prawdziwa walka. Opierasz się długo, a na koniec i tak cię dopada... To nie do wytrzymania ssanie w żołądku, może złapać cię o każdej porze dnia i nocy. Czujesz się czasem wobec tego bezsilna? Myślisz, że naprawdę nic nie możesz zrobić? Bądź sprytna i spróbuj oszukać głód.

Foto: istock

Walka neuronów

Najlepiej gdybyś codziennie przestrzegała kilku zasad, które uchronią cię przed głodem. Przed jego ostateczną wersją, która nie pozwala normalnie funkcjonować, wprawia w „krzykliwy” nastrój i odstrasza otoczenie. Choć wiesz, że powinnaś jeść regularnie produkty, które na dłużej dadzą ci uczucie sytości, nie zawsze ci to wychodzi. I wtedy się zaczyna … ból głowy, rozdrażnienie, niepokój, a czasem nawet mdłości. Organizm potrzebuje natychmiastowej dawki energii, która szybko przeniknie do krwiobiegu i pozwoli ci pracować dalej. Neurony wariują w podwzgórzu, które odpowiedzialne jest za uczucie głodu i razem z korą mózgową sprawiają, że twoje myśli krążą tylko wokół jedzenia.   Poziom greliny, hormonu głodu, wzrasta. Temperatura ciała obniża się. I już masz wrażenie, że zjadłabyś konia z kopytami. Zaczynasz sięgać po niedozwolone, kaloryczne przekąski. Możesz uchronić się przed zjedzeniem połowy zawartości lodówki. Poznaj kilka trików, które pomogą ci przezwyciężyć głód lub sprawić, że pomimo dużego ssania w żołądku, zjesz mniej.

Foto: istock Oszukaj głód

Jedz oczami

Wystarczy, że popatrzysz na warzywa czy owoce cytrusowe, powąchasz je, a ochota na wysokokaloryczne jedzenie może minąć. Badania pokazują, że to może ci naprawdę skutecznie pomóc. Stwierdzono też, że patrząc np. na hamburgera, możesz czerpać przyjemność z jedzenia marchewki lub picia soku warzywnego. Twój mózg zapamiętuje odczucia, jakie towarzyszą ci podczas spożywania niedozwolonych potraw. Dlatego wystarczy, że podczas napadu głodu, spojrzysz na zdjęcie ulubionej potrawy, a zjesz kilka rzodkiewek czy pomidora. To świetny sposób na oszukanie mózgu, który zawiaduje twoim głodem i łaknieniem na konkretne produkty.

I choć to może wydać ci się nieco śmieszne, naukowcy dowiedli, że oglądając siebie podczas przygotowywania i spożywania posiłków, zjadasz mniejsze objętości, rzadziej podjadasz i częściej wybierasz zdrowe produkty. Po prostu nie poddajesz się wilczemu głodowi. Może zatem lustro w kuchni to dobry pomysł?

Drzemka na ratunek

Od dawna wiadomo, że sen jest dobry na wszystko. Zmniejszysz również napady głodu w ciągu dnia, jeśli w nocy postarasz się o dobry wypoczynek. Wysypiając się będziesz mniej narażona na niepohamowany apetyt, wyregulujesz metabolizm i pobudzisz usuwanie toksyn z organizmu. Gdy jednak już dopadnie cię nieprzyjemne uczucie ssania w żołądku, o ile to możliwe, zdrzemnij się. Wystarczy 15 minut, aby zapomnieć o chęci podjadania między posiłkami. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na szybką drzemkę, zrelaksuj się. Oderwij się od pracy choć na krótką chwilę. Twoje myśli odbiegną od jedzenia, a twój organizm odsapnie od tempa, jakie mu fundujesz przez cały dzień. Zwalniając i zmieniając wykonywaną czynność, jesteś w stanie, zapomnieć o dopadającym cię głodzie.

Foto: istock Oszukaj głód

Ogrzej się

Ciepła woda czy herbatka ziołowa wypełnią twój żołądek i na jakiś czas oszukają w nim receptory, które wysyłają sygnał do podwzgórza, że jesteś najedzona. Z minuty na minutę twoje kulinarne pragnienia będą dokuczać ci z mniejszą siłą, a ty będziesz mogła spokojnie zająć się dalej pracą. Pamiętaj też, aby zadbać o właściwą temperaturę w pomieszczeniu, w którym przebywasz. Im bardziej się wychładzasz, tym więcej jedzenia potrzebujesz, a głód staje się nie do zniesienia.

Rozmiar i kształt mają znaczenie

Wszystko zaczyna się w głowie. Miła atmosfera, spotkanie z przyjaciółmi, weekend...To pobudza twój mózg to wysłania sygnału o chęci zjedzenia czegoś smacznego, głównie wysokokalorycznego. Możesz nieco oszukać mózg, jeśli przygotujesz sobie odpowiednią zastawę. Mniejszy talerz da ci poczucie, że nawet mała porcja jedzenia, stanie się w twoich oczach – spora. Także widelec powinien mieć właściwy rozmiar. Mniejszy spowoduje, że zjesz nawet 10% więcej. Ale uważaj, już duża łyżka może przynieść odwrotny efekt i spowodować, że skonsumujesz nawet o 15% więcej jedzenia.

Zapomnij też o okrągłym jedzeniu. Okazuje się bowiem, że taki kształt zaburza postrzeganie zjadanej porcji. Wydaje ci się wówczas, że spożyta ilość była niewystarczająca. To niestety zmniejsza kontrolę nad jedzeniem i sprzyja objadaniu się. Oszukaj głód, krojąc potrawy i zmieniając ich rejestrowanie przez mózg.

Konsystencja

Jeśli chcesz zmniejszyć uczucie głodu, stałe lub przynajmniej półstałe przekąski dadzą ci poczucie większej sytości. Nie tylko zwiększają czas kontaktu pokarmu z twoimi kubkami smakowymi, przez co uczucie pełności przychodzi szybciej, ale mogą zmniejszyć uczucie głodu przed następnym posiłkiem, nawet o 40%.

Delektuj się

Jedzenie w pośpiechu nie tylko sprzyja niestrawności, ale zwiększa ilość spożywanego pokarmu. Nawet jeśli jesteś bardzo głodna, postaraj się jeść powoli. Twój organizm potrzebuje 15-20 minut, aby odczuć sytość. Daj mu szansę i zrób przerwę w jedzeniu. Po kilku minutach zaczniesz czuć, że poziom glukozy we krwi wzrasta, a ty nie jesteś już tak głodna. Zjesz mniej i głód nie będzie miał nad tobą kontroli. Dodatkowo gryząc dłużej, pozwalasz lepiej wchłonąć się wszystkim składnikom odżywczym zawartym w twoim posiłku i zmniejszasz ryzyko problemów z przewodem pokarmowym, między innymi zaparć czy zaburzeń w składzie jelitowej flory bakteryjnej. Jeśli nie jesteś w stanie powstrzymać się od szybkiego pochłaniania zawartości talerza, zmień rękę, którą jesz. Niewprawiona ręka spowoduje, że nie będziesz w stanie skonsumować jedzenia w takim tempie jak dotychczas. I koniecznie wyłącz telewizor podczas spożywania posiłku. Dzięki temu zjesz kolację świadomie, czerpiąc przyjemność ze smaku i kontrolując jej porcję.

Pragnienie

Zabiegana w ciągu dnia, często zapominasz o piciu wody? To nie tylko zaburza pracę twojego organizmu, ale może także wywoływać odczucia podobne do głodu. Spragnione ciało wysyła sygnały, które mają zmusić cię do uzupełnienia płynów. Często są one podobne, do tych, które odbierasz podczas napadu głodu. Zanim sięgniesz po przekąskę, wypij wodę i poczekaj kilka minut. Może się okazać, że przyczyną był właśnie brak wody.

Ruszaj się

Badania potwierdzają, że zarówno ćwiczenia aerobowe, jak i siłowe mogą pomóc ci zmniejszyć głód. Gdy dopadnie cię niepohamowana chęć na niezdrową przekąskę, ruszaj się. Nie tylko wpłyniesz na poziom hormonów odpowiedzialnych za głód, ale zmniejszysz chęć na duże porcje po treningu.

Foto: istock Oszukaj głód

Miej pod ręką

Gdy dopada cię głód, a ty wypróbowałaś już wszystkie sposoby i nadal nie możesz zapomnieć o jedzeniu, możesz spróbować coś zjeść. Miej pod ręką przekąski, które pomogą ci wyciszyć trapiące twój żołądek odczucia i pozwolą twoim myślom odbiec od tłustego czy słodkiego jedzenia. Warzywa sprawdzą się zawsze. Pęczek rzodkiewek czy zielony ogórek dostarczą ci niewiele kalorii, a skutecznie wypełnią twój żołądek. Orzeszki piniowe (max kilka sztuk), dzięki zawartości kwasu pinolenicznego, zwiększą produkcję hormonu sytości. Jedno z badań wykazało, że spożywanie 2g sproszkowanego imbiru rozpuszczonego w szklance ciepłej wody, zmniejsza uczucie głodu po posiłku. Możesz zatem spróbować pić imbirowy napój np. przed śniadaniem. Kapsaicyna zawarta np. w ostrej papryce, także może ci pomóc. Badania potwierdzają, że może przyczyniać się do zmniejszenia głodu i zwiększenia uczucia pełności po posiłku. Dosypuj zatem ostre przyprawy do swoich dań, a nie tylko łatwiej zapanujesz nad głodem, ale dzięki zdolności do wytwarzania ciepła przez ostre przyprawy, zwiększysz ilość kalorii spalonych po posiłku.

Jak w przypadku większości zasad, czasem są od nich wyjątki. Choć zapach może pobudzać twoje łaknienie, odpowiedni – może je zmniejszyć. Naukowcy uważają, że nie tylko kwas stearynowy z ciemnej czekolady może pomóc zwiększyć uczucie sytości, ale już sam zapach jej gorzkiej wersji z 85% zawartością kakao, może wywołać ten sam efekt. Pachnący smakołyk, podobnie zresztą jak mięta, pomoże ci obniżyć hormony apetytu i głodu.

Słuchaj siebie

Kiedy czujesz, że może dopaść cię głód, unikaj przyjemnych zapachów jedzenia i nie schodź do piekarni ze świeżo upieczonymi, cudownie pachnącymi bułeczkami. Głodna, jesteś bardziej wrażliwa na otaczający cię świat i szybciej reagujesz na przyjemne zapachy czy widok jedzenia. Nie stymuluj sztucznie uczucia głodu i zajmij myśli czymś innym. Nie dopuszczaj do uczucia ssania w żołądku, którego nie jesteś już w stanie przezwyciężyć. Jedz regularnie i nie zapominaj o wodzie. Duże ilości błonnika z warzyw czy produktów zbożowych, dadzą ci sytość na dłużej, a ty spokojnie będziesz mogła dotrwać do następnego posiłku.

Foto: istock Oszukaj głód

Bądź uważna i słuchaj swojego ciała. Twój organizm wysyła ci wiele sygnałów, dzięki którym dużo łatwiej przezwyciężysz głód. Już na pierwsze jego oznaki powinnaś natychmiast zareagować. Jeśli tego nie zrobisz, trudniej będzie ci nad nim zapanować. Musisz być pomysłowa i nie dać się!

Tematy:

Polecamy także:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

~głodomor : nie lepiej od razu popełnić samobójstwo, niż konać z głodu długie dni.
12 wrz 16 11:17
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Nieprawidłowy email