Róż najmodniejszym kolorem sezonu

Odcień nazywany różem milenialsów, kolorem Tumblra albo skandynawską słodyczą, jest o ton jaśniejszy od landrynkowego Barbie pink, ale bardziej wyrazisty od rozmytego pudrowego różu. Dlaczego udało mu się podbić nie tylko wybiegi, ale także galerie na Instagramie, sklepy z designem i okładki płyt?

Foto: Getty Images

Zaczęło się niewinnie. Od zegarków w odcieniu różowego złota, MacBooków jak dla Barbie i landrynkowych pasemek na włosach modelek. Potem nastąpiła rehabilitacja obciachowego różu lat 90. i początku 2000. w postaci noszonych na co dzień bladoróżowych halek w stylu Cher ze „Słodkich zmartwień”, welurowych dresów Paris Hilton i kostiumików Elle Woods z „Legalnej blondynki”.

Róż Hello Kitty, infantylnych wnętrz dziewczęcych pokojów i upupionych Miss Świata, stał się kolorem emancypacji. Milenialsi uznali, że wcale nie przynależy do damskiej domeny, a raczej przekracza granicę genderów, otulając jednocześnie wylęknionych prekariuszy miękką jak pianka marshmallow chmurką dobrego samopoczucia. Od mody na róż nie było już ucieczki, gdy wzięli go na warsztat Wes Anderson, kultowy reżyser hipsterów, w „Grand Budapest Hotel”, skandynawscy projektanci i Instytut Pantone (to, że Rose Quartz został w 2015 roku mianowany odcieniem roku, tylko przypieczętowało jego sukces). W 2015 roku do sprzedaży trafiły też singiel „Hotline Bling” Drake' z różową okładką, różowy iPhone i torby na zakupy Acne. Rok później róż przeciera szlaki w designie, trafiając m.in. na tostery Smega, garnki Le Creuset, sofy Ligne Roset i do wystroju pierwszej całkowicie różowej restauracji, Pietro Nolita w Nowym Jorku.

Różową falę w modzie zapowiadał już rok temu Alessandro Michele kolekcją sukienek jak dla porcelanowych lalek. Dzisiaj róż słodkim nurtem zalewa wybiegi. Na pokazach kolekcji na sezon wiosna-lato 2017 róż oglądało się we wszystkich jego odcieniach – od rozbielonego po elektryzujący. U Céline uszyto z niego drapowaną sukienkę, u Balenciagi zestawiono z fioletem, a u Valentino uczyniono z niego na powrót najbardziej romantyczną z barw. Sukces różu przypieczętowała Rihanna już prawie wyprzedaną kolekcją Fenty x Puma, której największym hitem są oczywiście słodkie sneakersy.

Foto: Getty Images Kolekcja Valentino jesień zima 2017/18

Róż, subtelny jak rumieniec, pasuje dziewczynom i chłopakom, dzieciom i dorosłym, hipsterom i burżujom. Nareszcie obaleniu ulega mit o tym, że róż jest dla dziewczynek, wykreowany w latach 40. w Stanach, żeby skuteczniej sprzedawać ubranka dla dzieci. Jeszcze w XVIII-wieku mężczyźni nie tracili nic ze swojej męskości, nosząc smoking w odcieniu falbanek Marii Antoniny, a w latach 20. dandysi wzorem Gatsby'ego lubili ten odcień na dodatkach. Dziś nawet jeśli noszą go kobiety, to nie na sukienkach druhen, fartuszkach perfekcyjnych pań domu, czy szpilkach „wrednych dziewczyn”. „Róż to kolor kobiecego przebudzenia, a nie słodkich idiotek”, mówi stylistka Karla Welch. „Noszą go kobiety niezależne, przedsiębiorcze, silne”, dodaje Michael Kors.

Dlaczego w czasach szarych z tendencją do czerni, zwracamy się ku nostalgicznemu różowi bezpiecznemu jak dzieciństwo przeżyte w latach 90.? Psychologowie utożsamiają róż z czułością, niewinnością i spokojem. Nie zapominają też o ironii,  która cechuje milenialsów na równi z brodą, FOMO i ostrym kołem. Róż nie kojarzy się już z konwencjonalnym pięknem. Nosząc go, puszczamy oko do pozostałych milenialsów, którzy też wiedzą, że świat wygląda lepiej, gdy nałożymy na niego różowy filtr. Nic dziwnego, że niezbyt różowe perspektywy zaczynają jawić się jaśniej, gdy włoży się różowe okulary, zasiądzie w różowej restauracji i zalajkuje różowe zdjęcie na Instagramie. Cóż, nie pozostaje nam nic innego jak „Think Pink”.

Polecamy także:

Tematy:

Polecamy także:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Nieprawidłowy email