Piknikowe przekąski

Zaczynamy sezon na grilla, ale też na spotkania z przyjaciółmi w plenerze, np. poza miastem. Świeże powietrze, słońce i wyśmienite towarzystwo, nie tylko pobudzają do życia, ale też podkręcają apetyt. Przygotuj się na to i pamiętaj, że posiłki pod chmurką nie muszą być nudne. Niech twoje będą wyjątkowe!

Foto: istock

Smaczny koszyk

Niezależnie od tego czy zabierasz swój piknikowy koszyk na rower czy do samochodu, powinien być pełen produktów, które zjesz ze smakiem. Koszykowe menu musi dać ci energię do szaleństw na świeżym powietrzu, ale jednocześnie nie obciążać twojego żołądka. W przeciwnym razie cały wolny czas spędzisz na kocu. Zaplanuj swój piknikowy jadłospis, a nie tylko umilisz sobie pobyt w plenerze, ale nie spędzisz go z nieprzyjemnym uczuciem ssania w żołądku.

Dobra organizacja

Na piknik możesz przygotować prawie wszystko to, co zazwyczaj jadasz w domu czy w pracy. Pakuj wszystko szczelnie, wówczas będziesz mieć pewność, że twoje posiłki dotrą na miejsce bez szwanku. Grunt to odpowiednie pojemniki i pomysł na skonsumowanie ulubionych potraw na trawie. Najlepiej sprawdzą się plastikowe pudełka z zakręcaną przykrywką. Doskonałe na posiłki na świeżym powietrzu są słoiki ze specjalną nakrętką, wyposażoną w rurkę do picia. Dzięki niej zabezpieczamy napój przed dostaniem się nieproszonych gości (np. pszczół czy muszek) oraz piasku i trawy. Wykorzystać możesz też słoiki po przetworach, termos czy jadalne talerze.

Jeśli chcesz, żeby twoja piknikowa uczta była bardziej przyjemna, zadbaj o „domową” zastawę. Zabierz metalowe sztućce, którymi dużo łatwiej zjesz przyrządzone potrawy lub zaopatrz się w lekkie i kolorowe, częściowo plastikowe zestawy, które możesz kupić wcześniej np. przez internet. Staraj się nie podawać jednorazowych, łamiących się często widelców czy łyżek. Ich resztki mogą trafić do zjadanej sałatki.

Co możesz zabrać?

Jeśli nie lubisz gotować lub nie masz czasu na przyrządzanie bardziej wyszukanych potraw, z kilku składników możesz stworzyć naprawdę smaczne przekąski. Jeśli jednak chcesz poświęcić nieco więcej energii na piknikowe menu, zaskocz swoich przyjaciół, pysznymi i niebanalnymi daniami. Pamiętaj tylko, żeby twoje przekąski nie ociekały sosami, nie rozpadały się w rękach i nie były za duże. Menu na jeden lub dwa kęsy sprawi, że nikt nie będzie uciekał z piknikowego koca, żeby w samotności skonsumować problematyczną potrawę. Koniecznie nie zapomnij o mokrych i suchych chusteczkach lub żelu do mycia rąk bez stosowania wody. Przydadzą się podczas każdego pikniku.

Spring rolls. Twoją bazą mogą być naleśniki, papier ryżowy, wodorosty, tortille czy omlet. Możesz włożyć do środka niemalże wszystko. Od mięsa, wędzonych ryb, przez warzywa i owoce, a na serach, ryżu czy kaszy kończąc. Baw się i roluj co tylko przyjdzie ci do głowy. Współtowarzysze piknikowego posiłku na pewno to docenią. Rollsy możesz podać w całości, pakując w pergamin lub pokroić na „ślimaczki” i zaserwować z wykałaczkami, które ułatwią ich jedzenie. Pamiętaj tylko, żeby twoje piknikowe zawijasy nie miały lejące się sosu i nie były za grube. To znacząco utrudni ich konsumpcję.

Foto: istock Piknikowe przekąski

Sałatka w słoiku. To nie prawda, że sałatkę możesz podać tylko w ogrodzie i tylko tuż po przyrządzeniu. Jeśli wybierzesz odpowiednie składniki i właściwy sposób serwowania, możesz zabrać ją na piknik. Wybieraj produkty, które nie zwiędną podczas transportu, będą chrupkie i łatwe do nabierania na widelec czy łyżkę. Najlepiej, jeśli wcześniej przygotujesz oddzielne porcje dla każdego. Wystarczą do tego zwykłe słoiki, w których możesz warstwami ułożyć wszystkie składniki, posypując na wierzchu np. zmielonymi orzechami, pestkami czy własnoręcznie przyrządzoną kruszonką z siemienia lnianego. Każdy piknikowicz wleje sobie do niej sos, tuż przed samym zjedzeniem i wymiesza go zakręcając słoik. Pamiętaj tylko, żeby nie upychać składników sałatki, aż po sam brzeg słoika, wówczas utrudnisz jej wymieszanie z sosem.

Foto: istock Piknikowe przekąski

Zupka instant. Nawet na pikniku możesz zjeść zdrową i pożywną zupy. Oczywiście możesz przygotować jej tradycyjna wersję, najlepiej w postaci kremu i zabrać w termosie, rozlewając później wszystkim zainteresowanym do kubków. Możesz także przygotować wariant instant, gotowy do dalszej obróbki, już na pikniku. Wystarczy, że użyjesz słoików i do każdego wsypiesz po 3-4 łyżki kaszy kuskus, ulubione przyprawy i dodatki, np. suszone pomidory, kapary, ugotowane warzywa. Na miejscu zalejesz gorącą wodą z termosa i poczekasz 2-3 minuty, aż kasza napęcznieje i całość się połączy. Po zamieszaniu twoja ciepła przekąska będzie gotowa.

Paszteciki. Są niezastąpione podczas każdej imprezy, również piknikowej. Możesz przygotować je z kruchego lub francuskiego ciasta, a także filo, drożdżowego czy na bazie tortilli. Wkładka może być mięsna lub wegetariańska, słodka lub słona. Wszystko zależy od twojej wyobraźni i upodobań smakowych. Przemyśl jednak dobrze swoje paszteciki i zaserwuj na trawie takie, które pysznie smakują także na zimno.

Foto: istock Piknikowe przekąski

Chleb z wkładką. Pokocha go każdy, kto uwielbia pieczywo. Wystarczy, że pokroisz chleb w regularnych odstępach, ale nie do końca, żeby się nie rozpadł i nafaszerujesz smakowitymi produktami. Następnie zapieczesz całość i pozostawisz do wystygnięcia, a później zapakujesz do piknikowego koszyka. Możesz połączyć oliwę z ulubionymi przyprawami, świeżymi ziołami i czosnkiem lub przygotować mięso mielone z sosem pomidorowym. Tak stworzysz sycącą przekąskę. Możliwości masz wiele. Używać możesz także serów, warzyw i różnych sosów. Wersja z chałki i czekolady zasmakuje słodkim łakomczuchom.

Kanapki. Choć to najczęściej wybierana przekąska, która kojarzy się zazwyczaj z suchym i nieciekawym „środkiem”, w twojej wersji możesz stać się naprawdę przyjemna dla podniebienia. Możesz przygotować kilka składników, które później każdy będzie nakładał sobie sam na bagietkę czy macę lub zrobić „podwójne” kanapki wcześniej w domu. Spróbuj użyć do tego pumpernikla, np. jego wersji mini, która sprawdzi się świetnie jako przekąska na jeden kęs. Możesz też sama zrobić pełnoziarniste mini bułeczki. Zamiast masła użyj serka twarogowego wymieszanego z ziołami, awokado czy ulubionymi pestkami, które dzięki zatopieniu w serze, nie wypadną z kanapki. Używaj jędrnych warzyw i nie psujących się szybko produktów, które wytrzymają długo poza lodówką.

Foto: istock Piknikowe przekąski

Podpłomyki, wafle kukurydziane... Razem z warzywnymi dipami są rewelacyjną lekką przekąską na każdy piknik. Podpłomyki możesz przygotować sama w domu lub kupić w sklepie. Świetnie sprawdzą się też jako baza oryginalnych kanapek.

Koktajle. Zabrane w niezawodnych słoikach urozmaicą twoje menu pod chmurką. Możesz zrobić je z kefiru lub jogurtu, soków owocowych i warzywnych, ziół, świeżych warzyw i owoców. Warto dodać do nich pestki, płatki czy otręby, aby zapewniły ci uczucie sytości na dłużej i pozwoliły w spokoju cieszyć się przyrodą. Pamiętaj, żeby nie były zbyt gęste, wówczas będzie można je wypić przez rurkę.

Foto: istock Piknikowe koktajle własnej roboty

Tarty i mini pizze. Zrobione na drożdżowym lub francuskim cieście zasmakują każdemu. Z dodatkiem tradycyjnych pizzowych składników i sezonowych warzyw to sycący piknikowy posiłek. Jeśli chcesz zabłysnąć – przygotuj kalafiorowy, chrupiący spód, który zaskoczy wszystkich. Zwykły cebularz też wystarczy i z pewnością ucieszy głodnych przyjaciół. Pamiętaj tylko, żeby nie nakładać zbyt wiele produktów na ciasto, ponieważ utrudnisz sobie ich przewiezienie, a gościom na kocu jedzenie.

Gorące napoje. Zawsze sprawdzi się gorąca herbata i kawa. Spróbuj przyrządzić je jednak z nietypowymi dodatkami, np. lawendą czy goździkami. Podać możesz nawet kakao czy kawę zbożową, ale tym razem inaczej, z mlekiem roślinnym. Dobry termos pełen pysznego napoju, pomoże rozgrzać ci towarzystwo, lekko zmarznięte majową, nieco kapryśna pogodą.

Zimne napoje. Jeśli nie chcesz zabierać jedynie zwykłej wody, możesz dodać do niej ulubione przyprawy czy naturalny sok owocowy. Odkręć małe butelki z wodą i wrzuć miętę, imbir czy dolej sok z pomarańczy. To wystarczy, żeby każdy cieszył się domową lemoniadą na powietrzu.

Chipsy warzywne. To zdrowa, pyszna i łatwa do zabrania przekąska, nie tylko na piknik. Możesz zrobić je nie tylko z ziemniaków, ale także z buraków, marchewki czy jarmużu. Eksperymentuj z przyprawami. Indyjskie czy cynamonowe chipsy z pewnością znajdą swoich amatorów.

Foto: istock Piknikowe przekąski

Dipy. Najlepiej jeśli będą bardziej gęste, wówczas sprawniej je przetransportujesz, a twoi współtowarzysze piknikowych posiłków, łatwiej nabiorą je na surowe warzywa, grzanki, podpłomyki czy spring rollsy. Dobrze sprawdzą się awokado, mięsiste pomidory, bakłażan czy banan i daktyle - do sosów w słodkiej wersji. Zagęszczać możesz je otrębami, płatkami  lub zmielonymi orzechami i pestkami.

Paluszki. Takie finger foods znakomicie nadają się na piknik. Możesz przygotować paluszki i kuleczki z ryby, mięsa lub warzyw, a panierować je w płatkach, zmielonych orzechach czy ziołach. Możesz je zapiec, usmażyć lub jeśli baza nie jest już surowa (np. gotowane ziemniaki) podać je w wariancie bez dalszej obróbki. Na pikniku można zjadaj je palcami lub za pomocą wykałaczek.

Słodkie przekąski. W wersji light mogą to być zdrowe domowe batoniki lub ciasteczka, bez dodatku cukru. Przekonaj się do nich, bo są naprawdę pyszne. Przepisy znajdziesz w internecie lub w książkach ze zdrowymi słodkościami.

Czas wyjść z domu

Baw się piknikowym jadłospisem. Próbuj nowych przepisów, bo to prawdziwa frajda. Twoja rodzina i przyjaciele z pewnością będą zadowoleni ze wszystkich przekąsek, nawet jeśli trochę ci nie wyjdą. Pod chmurką wszystko smakuje lepiej.

Foto: istock Piknik na świeżym powietrzu

Tematy:

Nieprawidłowy email