Pobudza i ułatwia Ci zacząć dzień. Podtrzymuje koncentrację w pracy, zmniejsza oznaki zmęczenia. Przerwa na kawę, bogatą w tę substancję, jest wpisana w Twój w dzień. Możesz znaleźć ją w ponad 60 roślinach. Dziś przegląd produktów z kofeiną, które poprawią Twoje samopoczucie i zmniejszą jesienną chandrę... nawet na dłuższą na chwilę.

Foto: istock

Kofeina działa szybko. Już po pięciu minutach od spożycia, można ją znaleźć we krwi. Z łatwością przenika do mózgu, osiągając szczyt stężenia we krwi po 20-30 minutach. Jej poziom spada o połowę przez następne 3-6 godzin, o dalszą 1/4 przez kolejne 3-6 godzin. Tylko 1% spożytej kofeiny zostaje wydalony z organizmu, reszta zostaje przez niego zużyta. Dlatego, uważaj z jej nadmiarem. Przyjmowanie już 480mg kofeiny na dobę (około 5-6 filiżanek kawy lub około 8 filiżanek mocnej czarnej herbaty) może wywoływać stany lękowe, drżenie rąk, problemy ze skupieniem, znaczne odwodnienie i wypłukiwanie składników odżywczych. Umiar spowoduje, że możesz odczuć poprawę nastroju, a przy okazji zachowasz spokój. Postaraj się nie przekraczać 300mg kofeiny na dobę.

Choć nadmiar kofeiny może szkodzić, udowodniono, że niewielkie dawki mogą wpływać na zwalczanie jesiennej chandry, pobudzać umysł i ciało do pracy czy wspomagać leczenie niektórych chorób (np. astmy, kataru siennego). Nawet mała jej dawka (32mg), zawarta na przykład w 150 ml mocnej herbaty, podnosi zdolność mózgu do wysiłki umysłowego, przyspiesza reakcje, koncentrację i pamięć. Porcja 200 mg wyraźnie poprawia sprawność prowadzenia pojazdów.

Kofeinę znajdziesz nie tylko w kawie i herbacie, ale także w innych dostępnych produktach. Spróbuj i sprawdź, które zadziałają na Ciebie najlepiej. Pamiętaj, żeby wybierać z listy jak najbardziej naturalne i najmniej szkodliwe dla Twojego zdrowia artykuły.

Kawa. Ziarna kawy zawierają 1-3% kofeiny. Kawa z rodzaju Arabica ma niższą jej zawartość, około 1-1,5%, kawa Robusta wyższą, 2,4-2,8%. Na zawartość kofeiny w naparze mają wpływ m.in. zmielenie kawy, stopień uprażenia ziaren, ilość użytej kawy oraz metody parzenia. Najlepiej parzyć kawę w temperaturze 90-96 °C. Im bardziej zmielona kawa, tym łatwiej uwalnia kofeinę i więcej znajdzie się jej w Twojej filiżance. Kawa rozpuszczalna zawiera jej około 75 mg (w 190ml gotowego napoju), taka sama objętość kawy parzonej około 85mg. 30 ml espresso może jej mieć nawet 75 mg. Nie pozbawiona kofeiny jest także tzw. kawa bezkofeinowa. Ma jej zdecydowanie mniej,  jedna filiżanka może dostarczyć Ci do 20mg pobudzającej substancji. Wybieraj słabsze napary kawy, delikatnie wpływające na Twoje samopoczucie i łagodnie, lecz skutecznie poprawiające Twój jesienny nastrój.

Foto: istock Ziarna kawy

Herbata. Zawartość kofeiny w herbacie jest zróżnicowana w zależności od gatunku, uprawy, warunków fermentacji, która może zwiększać lub obniżać jej ilość. Przeciętnie suche liście herbaciane zawierają 2–5% kofeiny. Porcja kofeiny w naparze zależy od rozdrobnienia liści herbacianych, ilości herbaty, warunków parzenia, w tym temperatury wody i czasu naparzania. W 100 ml zaparzonej herbaty znajduje się około 20 mg kofeiny. Możesz zwiększyć tę ilość, parząc herbatę dłużej, przez co najmniej 5 minut. Dzięki temu podniesiesz ilość kofeiny do około 30mg. Pamiętaj, że choć zielona herbata ma mniej ożywiającego Cię środka, nie odwodni Cię tak bardzo jak mocny czarny napar.

Kakao. A może wolisz kakao na śniadanie? Wypijając 150ml dostarczysz sobie 4mg kofeiny. Choć to mało, możesz spróbować wymieszać kakao z kawą i zwiększyć zawartość kofeiny w swoim porannym napoju, a przy okazji nadać kawie czekoladowy smak i aromat. To z pewnością zdrowsza pobudzająca wersja małej czarnej, także w ciągu dnia.

Foto: istock Ulubiony napój AmerykanóW: kakao z piankami Marshmallow

Guarana. Ta roślina, pochodząca z Ameryki Południowej, może zawierać nawet 7% kofeiny. Dostaniesz ją w sklepach internetowych albo tych ze zdrową żywnością. Występuje w postaci proszku, jako składnik preparatów na odchudzanie, napojów owocowych czy herbatek. Te ostatnie zawierają około 4,5% kofeiny. To więcej niż kawa! W dodatku guarana pobudza na dłużej. Jej orzeźwiające mocne efekty mogą utrzymywać się nawet do około 7 godzin. Jeśli lubisz cięższe i ziemiste napoje, ta herbata jest właśnie dla Ciebie.

Foto: istock Ziarna guarany

Orzechy kola. „Orzechy” te, to tak naprawdę nasiona drzewa, które zawierają około 2% kofeiny. W sklepach spotkasz je pod postacią proszku, ale także w całości. Kiedyś żuto je, a także stosowano do produkcji napojów typu Coca Cola. Ty możesz dosypywać ich szczyptę podczas przygotowywania pobudzających napojów. Pamiętaj, żeby nie przekraczać dawki 6g na dobę.

Yerba mate. To napar przyrządzany z liści ostrokrzewu paragwajskiego, popularny głównie w Ameryce Południowej, ale także w krajach Bliskiego Wschodu. W swoim składzie zawiera m.in. kofeinę (0,2-1,7%), co sprawia, że pomaga znieść zmęczenie psychiczne i fizyczne. Zastępując zwykłą kawę tym napojem, nie tylko się pobudzisz, ale dostarczysz wielu minerałów (np. potasu, manganu czy magnezu) oraz aktywnych substancji o działaniu przeciwzapalnym i przeciwnadciśnieniowym (np. saponiny i teobromina).

Kofeinowe słodkości. Najbardziej popularna kofeinowa słodycz to oczywiście czekolada. Jej gorzka wersja dostarczy Ci średnio 70mg kofeiny w 100g. Czekolada mleczna mniej, bo jedynie 20mg na całą tabliczkę. Na rynku znajdziesz także słodkości, które zawierają spore ilości aktywnej substancji. 5 popularnych kawowych cukierków zawiera tyle samo kofeiny co filiżanka espresso. Dostępne są również gumy do żucia z kofeiną, lody o smaku kawowym (mogą zawierać do 40mg kofeiny na porcję), torty i ciasta z kakao lub kawą czy batoniki musli dla uprawiających sport (w jednym batonie może być aż 50 mg kofeiny). Sprawdzaj etykiety różnych produktów, żeby nie przedawkować kofeiny i nie pobudzać nadmiernie układu nerwowego.

Napoje gazowane. Oprócz typowych energetyków stosowanych często przez osoby uprawiające sport, do kofeinowych płynów zaliczyć trzeba napoje typu Coca-cola czy Pepsi. Puszka Coli zawiera 40mg kofeiny, Red Bulla już 80mg. Uważaj z kofeinowymi „miksturami”, ponieważ pite w zbyt dużych ilościach mogą powodować u Ciebie nadmierne pobudzenie, uczucie niepokoju i wypłukiwać z organizmu witaminy oraz minerały. To niezbyt zdrowa kofeinowa pobudka.

Inne produkty. Czy stojąc przed sklepową półką zastanawiasz się nad zawartością kofeiny w innych produktach niż kawa czy herbata? Pamiętaj, że wszędzie tam, gdzie zostały dodane np. ziarna kawy czy kakao, możesz znaleźć kofeinę. Sprawdź skład np. jogurtów kawowych i kakaowych czy deserów z guaraną. Kofeina dodawana jest również do preparatów odchudzających, tabletek przeciwbólowych lub zwalczających grypę i  przeziębienie.

„Kwiatowe espresso”

Uwielbiają ją nawet pszczoły. W niewielkich ilościach znajduje się w nektarze cytrusów. Owad, który go zasmakuje, pamięta o „kofeinowej roślinie” przez kolejne 24 godziny. Kofeina działa na niego jak espresso, wpływając na zachowanie, wabiąc go. Czy Ty też pozostajesz pod jej wpływem? Żeby w pełni wykorzystać jej pozytywne działanie, musisz pamiętać o umiarze w jej spożywaniu. Wybieraj produkty, w których kofeina występuje naturalnie. Jedz je oddzielnie, żeby uchronić się przed przedawkowaniem i nieprzyjemnymi tego objawami. Nie pozwól, aby kofeina powodowała u Ciebie duży wzrost adrenaliny, zwiększając poziom stresu. Tej jesieni ma pomóc Ci przede wszystkim zwalczyć jesienną chandrę i dodać nieco energii.

Foto: istock Kofeinowy uśmiech

Tematy:

Nieprawidłowy email