Niezwykła "śniadaniówka"

Co daje Ci energię? Dzięki czemu czujesz się fantastycznie w ciągu dnia, masz motywację do działania i wyglądasz obłędnie? Praca, dzieci, fajne ciuchy...? A może ŚNIADANIE?

Foto: istock

„Wstawaj, musisz jeszcze zjeść śniadanie” - ile razy słyszałaś to od swojej Mamy? Ja, wiele. Wstawałam wcześnie do szkoły, a przed 8:00 byłam już po drugim śniadaniu:) Tak zostało mi do dzisiaj. Całe szczęście, bo nie bez przyczyny śniadanie to najważniejszy posiłek jaki zjadasz. Jeśli wstajesz do pracy około 6:00, musisz mieć siłę, żeby ruszyć w szpilkach do biura i zacząć swój dzień. Śniadanie na tarasie, w kuchni albo przed lustrem w łazience? Nieważne, po prostu, zjedz ŚNIADANIE!!!

Pierwsza lekcja

Wszystko ma swój czas. Twój rytm biologiczny powoduje, że wiesz czego potrzebujesz i co jest dla Ciebie dobre. Twój budzik dzwoni o 6:00? To najlepszy czas na pobudkę. Twoje serce zaczyna szybciej bić, a Ty możesz zaczynać dzień. Dlaczego Mama miała rację, przypominając Ci o śniadaniu? Kiedy śpisz, Twój organizm zwalnia. Nie zużywa energii na chodzenie, pracę czy uprawianie sportu. Gdy się budzi, potrzebuje „coś” zjeść, by móc prawidłowo działać. Z godziny na godzinę Twoje ciało „wstaje”, a Twój układ trawienny zaczyna pracę. Jeśli nie zjesz śniadania, Twój organizm dostanie od Ciebie sygnał, że musi zwolnić. Przyzwyczajony do braku jedzenia, zaczyna oszczędzać i odkładać kolejny posiłek. Niestety dla Twoich „boczków”. Dlatego, pamiętaj – zjedz śniadanie do godziny po wstaniu! Uchronisz w ten sposób swój brzuch przed kolejną fałdką.

Breakfast planner

Najczęstszym błędem „śniadaniowym” jaki popełniają kobiety jest jedzenie byle czego. Na talerzu zazwyczaj znajduje się kawałek chleba z wędliną lub serem. Do tego...no właśnie – nic! W porannym pośpiechu zapominają jak ważna jest różnorodność w wybieranych zestawach śniadaniowych. Wystarczy, że każdego dnia zjesz coś innego, pełnowartościowego, żeby po tygodniu odczuć różnicę w samopoczuciu i chęci do wyjścia rano z domu, nawet w pochmurny dzień. Wybieraj produkty z różnych grup. Planuj swoje śniadanie. Wieczorem możesz częściowo przygotować się do porannego posiłku, a już na pewno zapakować drugie śniadanie, które zabierzesz ze sobą. Zrób listę produktów, których potrzebujesz. Dzięki niej zakupy staną się przyjemne i szybkie, a rano niczego Ci nie zabraknie. Korzystaj z pomocy domowników. To sposób, żebyś rano miała więcej czasu dla siebie.

Mistrzowski talerz

Śniadanie potrafi dodać Ci energii, ale też sprawić, że będziesz czuła się ociężała i senna. Oto lista śniadaniowych superproduktów, które doładują Twoje akumulatory i pozwolą cieszyć się dniem.

Foto: East News śniadanie dietetyczne

Jajka. Nie bój się jajek na śniadanie. To, że zawierają cholesterol nie znaczy, że po ich zjedzeniu poziom „złego” cholesterolu w Twojej krwi wzrośnie. Czterokrotnie groźniejszym wrogiem Twoich żył i tętnic są nasycone tłuszcze zwierzęce, zawarte m.in. w tłustym mięsie czy smalcu. Jajka to bogactwo choliny, składnika niezbędnego do pracy Twojego mózgu. Jej niedobór może powodować upośledzenie pamięci i zaburzenia koncentracji. Białko jajka da Ci uczucie sytości i „ożywi” Twój mózg. Badania wykazały, że dodatek białkowy do posiłku zawierającego węglowodany (np. chleb, płatki, makaron) zapobiega przytłumieniu czynności mózgu przez węglowodany. Dzięki lekkiemu, puszystemu omletowi na śniadanie możesz wykorzystać maksymalnie swoje możliwości. Zachowasz bystrość i jasność umysłu, a do tego dostarczysz organizmowi niezbędnych witamin (m.in. A, D, E, K, B2 czy B12) oraz składników mineralnych (np. fosforu, żelaza, magnezu czy potasu). Wybieraj jajka najlepiej od kur wiejskich, które żyły w naturalnych warunkach i jadły naturalną paszę. Zawierają więcej cennych składników.

Chudy nabiał. Twoje śniadanie powinno kilka razy w tygodniu zawierać porcję chudego nabiału. Jogurty, kefiry, maślanki, twarożki...to niezbędne składniki Twojej diety. Zawierają białko, tłuszcze, witaminy (m.in. D, B2 czy B12) i składniki mineralne (w tym wapń, siarkę, fosfor). Bakterie z fermentowanych produktów mlecznych działają pozytywnie na Twój układ pokarmowy i wzmacniają Twoją odporność. Wybieraj nabiał bez dodatku cukru, mleka w proszku czy zagęstników. Im bardziej naturalny zjesz produkt, tym lepiej wpłynie na Twoje poranne samopoczucie. Udowodniono, że wapń zawarty w produktach nabiałowych może wspomóc walkę z nadprogramowymi kilogramami. Jego odpowiednia ilość na śniadaniowym talerzu pomaga zmniejszyć apetyt i blokuje gromadzenie się tkanki tłuszczowej, szczególnie na brzuchu. Wystarczy, że wypijesz mały kubeczek jogurtu naturalnego, żeby dostarczyć 1/3 Twojego dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Nabiał to świetny składnik diety, dzięki któremu poprawisz swoją pamięć i koncentrację, a także zmniejszysz uczucie porannego zmęczenia.

Warzywa. To prawdziwa poranna pobudka, niezbędna porcja witamin, minerałów czy błonnika. To Twoja szansa na smukłą figurę i efektywny dzień w pracy. Warzywami możesz zajadać się na surowo, w postaci surówek lub soków albo dodawać do  kanapek i jajecznicy. Likopen i potas zawarty w pomidorach wpłyną na Twój promienny wygląd i działanie układu nerwowego. Papryka to bogactwo beta-karotenu i witaminy C. Pomaga zachować piękną cerę o poranku, a jej ostra odmiana przyspiesza metabolizm. Ogórek wspomoże trawienie i odkwasi Twój organizm. Dzięki dużej ilości wody i małej zawartości kalorii może stać się świetnym dodatkiem do śniadaniowych dań. Rzodkiewka, dzięki mieszance składników mineralnych (m.in. potasu, żelaza, wapnia, manganu i fosforu) walczy z przemęczeniem. Dodatkowo, zawarta w niej porcja witamin z grupy B przyspiesza przemianę materii. Zielone warzywa na śniadanie to prawdziwa bomba energetyczna, dzięki której Twój dzień rozpocznie się naprawdę dobrze. Pałaszuj sałatę, szpinak, groszek czy natkę pietruszki. To samo zdrowie i witalność na początek dnia.

Owoce. W śniadaniowym menu nie zapominaj o owocach. One także dodadzą Ci energii i pozwolą lepiej rozpocząć dzień. Rzymianie wierzyli, że cytryna jest antidotum na wszystko. Dlatego pij codziennie na śniadanie wodę z cytryną. Oczyścisz się z toksyn, a przy okazji dostarczysz sobie na start niezbędną porcję wody. To wzmacniający napój na cały dzień. Figi dodane do musli ułatwią trawienie. Naryngenina zawarta w czerwonym grejpfrucie, utrudni kumulowanie się tkanki tłuszczowej. Ten owoc to doskonałe źródło witamin, dodające witalności i wspomagające walkę z cellulitem. Melon zaspokoi Twoje pragnienie na coś słodkiego, poprawi nastrój i ukoi nerwy. To dobry pomysł na spokojny poranek. Moc melonowych przeciwutleniaczy zadziała przy okazji na Twoje pierwsze zmarszczki. Ananas, dzięki zawartości bromelainy, wspomoże usuwanie nadmiaru wody z organizmu i podkręci metabolizm. Śliwki, źródło m.in. witaminy C i K, poprawią wygląd Twojej cery. Jabłka zmniejszą Twój apetyt, a ich zapach, jak dowodzą badania, pomoże się uspokoić.  Wiśnie i czereśnie dodadzą Ci sił, wygładzą skórę i oczyszczą organizm. Jedz owoce na śniadanie, to świetny pomysł na energetyczną pobudkę.

Foto: istock dietetyczne śniadanie

Kiełki. Do swojego śniadania dorzuć też kiełki. To skumulowana bomba, pełna witamin, składników mineralnych i enzymów. Świeże kiełki to źródło białka, kwasów omega-3 czy błonnika. Wpływają na odporność, zapobiegają starzeniu się. Mogą poprawić wygląd Twoich włosów i paznokci. I co najważniejsze o poranku – to świetne lekkostrawne paliwo dla Twojego organizmu. Dorzucaj je do kanapek czy śniadaniowych koktajli. Jeśli to możliwe, jedz je codziennie.

Foto: East News śniadanie

Zboża. Płatki owsiane, otręby pszenne, chleb razowy czy kasza jaglana. To tylko część ze śniadaniowych produktów, po które powinnaś sięgać. Im pełniejsze ziarno zjesz na pierwszy posiłek, tym więcej energii do działania sobie dostarczysz. Produkty zbożowe powoli podnoszą poziom cukru we krwi, dzięki czemu na dłużej dadzą Ci uczucie sytości. Produkty pełnoziarniste to najbardziej kompletny pakiet żywieniowy, jaki oferuje Ci Natura. Dzięki nim zjadasz niezbędne dla zdrowia i urody składniki odżywcze. Wystarczy pół szklanki otrąb owsianych dziennie, aby zmniejszyć poziom „złego” cholesterolu we krwi. To także świetny lek na zaparcia czy stany zapalne skóry. Jęczmień działa ochronnie na Twoje serce, pomaga też w różnych chorobach trawiennych. Ryż ma działanie przeciwbiegunkowe, przeciwnadciśnieniowe i stabilizujące poziom cukru i insuliny we krwi. Dlatego w kuchni azjatyckiej to symbol życia i podstawa dań. Śniadanie zawierające orkisz regeneruje cały organizm i spowalnia pojawianie się zmarszczek. Zboża to paliwo dla mózgu i świetne źródło energii po nocnym odpoczynku. Uważaj jednak na białe mąki, bułeczki maślane, rogaliki czy słodkie płatki – to głównie cukry proste, które szybko pobudzą Twoje ciało do działania, ale tej energii starczy Ci na bardzo krótko. Produkty wysokoprzetworzone przyczyniają się do spadku formy w ciągu dnia, braku koncentracji i upośledzenia działania Twojego układu odpornościowego. Tylko pełne ziarno da Ci moc!

Foto: istock śniadanie

Nasiona i pestki. Dorzucić je do owsianki, sałatki lub posyp kanapkę. Zawierają kwasy omega-3, witaminy (m.in. A, E czy z grupy B) i minerały (np. cynk, żelazo, magnez). Siemię lniane działa przeciwzapalnie i poprawia nastrój. Pestki dyni wzmacniają włosy i paznokcie, pomogą Ci się wyciszyć.  Magnez i witamina B6 w ziarnach słonecznika ułatwią Ci przezwyciężyć zmęczenie, a witamina E poprawi nawilżenie i elastyczność Twojej skóry. To zdrowie i energia zaklęte w ziarnach.

Tłuszcze. Tłuszcz zalegający w przewodzie pokarmowym, powoduje uczucie zmęczenia. Dieta bogata w nasycone kwasy tłuszczowe staje się także paliwem dla wielu nowotworów i może tłumić układ odpornościowy. Dlatego na śniadanie zjadaj zdrowe tłuszcze, które potrzebne są, aby Twój mózg działał prawidłowo. Wybieraj tłuszcze roślinne, np. oliwę z oliwek czy olej rzepakowy tłoczony na zimno, ale także produkty bogate w przyjazne dla Ciebie tłuszcze, np. orzechy, ryby, awokado, sezam, mięso z indyka. Tłuszcz to także nośnik smaku, składnik diety bez którego nie wchłoną się niektóre witaminy (A,D,E,K). Olej z pestek dyni wpływa na metabolizm, olej lniany na problemy skórne czy nawet libido. Olej sezamowy obniża ciśnienie krwi i poprawia nastrój. Pamiętaj, że dieta bardzo niskotłuszczowa może być groźna i niebezpieczna. Nie poddawaj się modom na produkty light. Mniej tłuszczu, oznacza, że producent dosypał do produktu inne składniki, które obniżają jego wartość odżywczą. Dlatego, dodawaj do swojego śniadaniowego zestawu pełne witamin i nienasyconych kwasów tłuszcze.

Druga szansa

Około 12:00 Twój żołądek domaga się kolejnej porcji jedzenia. Soki trawienne, które zaczyna produkować w dużych ilościach, muszą zająć się czymś „pysznym”. Możesz czuć się wtedy zdekoncentrowana i lekko senna. To dobry moment, żeby zjeść drugie śniadanie. To Twoja kolejna szansa na dobry dzień w pracy, bardziej efektywny i z mniejszą ilością stresu. Jedzenie to energia dla Twojego ciała, ale też umysłu. Jeśli nie dostarczysz paliwa, spadek formy murowany.

Kawowe fatum

Poranek bez małej czarnej jest dla Ciebie niemożliwy? Pamiętaj, kawa nie zastąpi Ci śniadania. Może przyczyniać się do zgagi czy niestrawności. Jednak to mit, że jest istotnym winowajcą przy przewlekłym nadciśnieniu. Jeśli lubisz ją pić, nie martw się o swoje ciśnienie. Unikaj jej tylko, kiedy się stresujesz. Miłośnicy kawy uwielbiają ją za silne działanie pobudzające. Wystarczą małe porcje kofeiny, żeby pobudzić Twój umysł. Nie musisz wcale pić jednej kawy za drugą. Zmniejszysz poranne uczucie zmęczenia wypijając już od 140 do 285 ml kawy. Taka porcja wystarczy Ci na kilka godzin. Dopiero po południu możesz pozwolić sobie na kolejną filiżankę, kiedy kofeina po śniadaniowej małej czarnej zostaje wydalona, a Twoja energia spada. Uważaj na duże ilości czarnego napoju, ponieważ może powodować klasyczny zespół uzależnienia, dając Ci dobre samopoczucie, ale też bardzo złe w przypadku odstawienia. Porcja, która już może uzależniać, to około pięć filiżanek dziennie. Pamiętaj, że nadmiar kawy znacząco Cię też odwadnia. Gdy pijesz kawę, musisz też pić wodę.

Konfiturowy dylemat

W jesienny poranek często sięgasz po słodkości? Choć węglowodany proste są podświadomie „lekiem” przyjmowanym na depresję, uważaj, u zdrowych osób powodują raczej ospałość. Tylko osoby z zimową chandrą reagują wzrostem energii i poprawą nastroju. Dżem na kanapce czy miód do herbaty szybko ożywią Cię o poranku, ale za chwilę znów poczujesz się głodna i bez sił. Cukier sprawi, że Twoje śniadanie będzie bardzo kaloryczne, a Ty będziesz mogła zjeść niewiele, żeby utrzymać zgrabną figurę. Śniadanie bogate w węglowodany złożone poprawi Twój poranny nastrój nieco wolniej, ale dzięki niemu przejdziesz przez dzień uśmiechnięta i pełna życia.

Nutka ekstrawagancji

Nie musisz codziennie zjadać zwykłego śniadania opartego o powszechnie dostępne produkty. Od czasu do czasu możesz sobie zafundować odrobinę „luksusu”. Nasiona goji dodane do sobotniego muesli sprawią, że weekendowe śniadanie będzie miało szczególną moc. Te owoce to m.in. zestaw antyoksydantów, aminokwasów, nienasyconych kwasów tłuszczowych czy minerałów. To silnie działająca „maseczka” przeciwstarzeniowa, dodająca witalności. Sok z jęczmienia lub zielony sproszkowany młody jęczmień to wspaniała kuracja oczyszczająca na śniadanie. To potężna dawka witamin i minerałów, chlorofilu i enzymów. Nasiona chia to bogactwo kwasów omega-3, minerałów, białka i błonnika. Możesz zjeść je z jogurtem czy dodać do koktajli owocowych. Chia pomaga obudzić Twój umysł i rozpocząć dzień na najwyższych obrotach. Z amarantusa możesz przyrządzić przepyszne placki, dzięki którym dostarczysz nie tylko sporą porcję witamin z grupy B czy żelaza i magnezu, ale też kalorie dające Ci siłę na dłużej.

Czeka Cię niezwykła przyszłość

Śniadanie ma zbawienny wpływ nie tylko na Twoje samopoczucie w ciągu dnia, chęci do działania czy zapobieganie nadwadze. Ma też ogromne znaczenie dla Twojego zdrowia. Czy wiesz, że niezjedzenie śniadania powoduje niemal trzykrotny wzrost ryzyka ataku serca czy udaru mózgu? Nie jedz dużego i tłustego śniadania, jeśli chcesz zachować jasność umysłu. Nadmiar pokarmu otępia. Im cięższe zjesz śniadanie, tym więcej Twoje ciało będzie potrzebowało czasu, żeby odzyskać sprawność umysłową i pełnię mocy.  Pamiętaj, że jeśli nie zjesz śniadania, Twój organizm zrekompensuje to sobie i wieczorem na pewno zjesz obfitą kolację. Różnorodność śniadaniowych potraw zapewni Ci nie tylko piękny wygląd, ale pomoże też przezwyciężyć jesienną chandrę. Nie ograniczaj się do typowych śniadaniowych kanapek czy owsianki. Urozmaicaj swoje posiłki i ciesz się ich smakiem. Wtedy na pewno Twój dzień rozpocznie się wspaniale!!!

Tematy:

Nieprawidłowy email