Jak smakuje sierpień?

Kwiatki, bratki i stokrotki … oraz chwasty, warzywa i owoce, czyli kolorowe smaki lata.

Foto: istock

Podobno wszystko można zjeść. Wystarczy tylko dobrze przyprawić, usmażyć na chrupko i gotowe. Smażone robaki, pająki czy świerszcze, nietoperze, świnki morskie i żabie udka. Kuchnie świata to ogromna różnorodność smaków i aromatów, kolorów, a czasem nawet i dźwięków (rozgryzanie usmażonego chrabąszcza, podobno bezcenne). Nie musimy daleko szukać, żeby zjeść coś smacznego, a jednocześnie przeżyć lekką ekscytację. Odkryjemy dzisiaj pyszną i zdrową sierpniową kuchnię polską, pełną dojrzałych warzyw i owoców, ale także nietypowych smaków, które zebrać możemy na łące czy w lesie.

Sierpień to ciepły i słoneczny miesiąc, w którym dojrzewa dużo warzyw i owoców. Korzystaj z nich, ponieważ te świeże, sezonowe są najlepsze. Bogate w witaminy i minerały, pełne smaku i aromatów. Kolorowa dieta to podstawa, a sierpień to świetny czas, żeby zadbać o „zdrowy” jadłospis.

Zielono mi

Większość zielonych warzyw dojrzewa właśnie w sierpniu. Sałata, ogórek, koperek, szpinak, natka pietruszki, kalafior, cukinia, fasolka szparagowa, zielony groszek, brokuły, zielona papryka, szczaw, a także wczesne odmiany kapusty. Ciesz się ich smakiem, bo są niskokaloryczne, a jednocześnie pożywne. Półkilogramowy brokuł to niecałe 140 kalorii, cukinia o takiej samej wadze to tylko 80 kalorii, a garść świeżego szpinaku ma tylko 4 kalorie. To tak wiele możliwości, szczególnie dla tych na diecie!

Foto: istock smaki lata

Zielone warzywa świetnie oczyszczają organizm, nie tylko z toksyn, ale także z niektórych substancji rakotwórczych. Ich zielony barwnik (chlorofil) wpływa kojąco na wątrobę i stany zapalne organizmu. Jedz ich dużo, bo zawierają magnez, żelazo, wapń, kwas foliowy, prowitaminę A i witaminę C. Świetnie wspomagają walkę z cellulitem i zmniejszają odkładanie tkanki tłuszczowej. Dają nie tylko uczucie sytości, ale pobudzają układ trawienny do lepszej pracy. Indole, karotenoidy, glukozynolaty, fenole, kwas kafeinowy...i wiele innych leczniczych substancji, które zawierają, powinny na stałe znaleźć się w sierpniowym menu.

Czerwony zawsze modny

Pamiętaj, że czerwony to kolor nie tylko miłości, ale również cudownie dojrzałych warzyw. Czerwona papryka czy pomidor to cenne źródło witaminy C, przeciwutleniacza, który nie tylko wspomaga odporność, ale również świetnie dba o skórę, szczególnie tę przesuszoną letnim słońcem. Rzodkiewka zawiera siarkę, wpływającą pozytywnie na wygląd włosów.

Foto: istock smaki lata

Pomidory zawierają likopen, działający antyrakowo karoten, który jednocześnie wzmacnia „zestresowane” codzienną pracą serce. Czerwone warzywa to także bogactwo potasu, którego brak może powodować zmęczenie, skurcze mięśni czy nadciśnienie. Nie bój się jeść czerwonych warzyw, ponieważ zawierają mało kalorii. Duży pomidor to około 40 kalorii, jedna rzodkiewka to jedynie 4 kalorie. Dodawaj je zatem śmiało do każdej wakacyjnej sałatki. „Czerwony” jest nie tylko zdrowy, ale świetnie podkręca apetyt na lekkostrawne dania.

Skórka pomarańczowa

Już bezzębne maluchy smakowicie pałaszują pomarańczowe papki. Jak widać dzieci wiedzą co dobre. Marchewka, papryka i inne pomarańczowo-żółte warzywa to cenne źródło karotenoidów, zbawiennych przeciwutleniaczy, pochłaniających promieniowanie ultrafioletowe. Dzięki nim wolniej się starzejesz, ale też mniej chorujesz i wyostrza Ci się wzrok. Pamiętaj o pomarańczowych warzywach, ponieważ świetnie wzmacniają letnią opaleniznę i pomagają w walce z cellulitem. Jedna marchewka to tylko 12 kalorii, zatem chrup na zdrowie!

Owocowy raj

W wielu dietach odchudzających nakazuje się ograniczyć spożycie owoców, ponieważ zawierają dużo cukru, a jak wiadomo, każdej ciągle odchudzającej się kobiecie, cukier to biała śmierć lub jak kto woli trucizna. Nic bardziej mylnego. Owoce zawierają cukry, ale te naturalnie występujące, które w przeciwieństwie do białych kostek cukru, wchłaniają się wolniej i starczają na dłużej. Dlatego jedz owoce i korzystaj z tych dojrzałych sierpniowych smaków. To ważne źródło błonnika i substancji fitoaktywnych.

Foto: istock smaki lata

Jabłka to wszechstronnie działający i uniwersalny zdrowy owoc. Działa antyrakowo, obniża poziom złego cholesterolu, pomaga utrzymać w zdrowiu układ krążenia. Sierpniowe czereśnie czy wiśnie to cenne źródło potasu, jodu czy witamin z grupy B i witaminy C, a także przeciwstarzeniowych i przeciwnowotworowych antocyjanów. Podkręcają przemianę materii i oczyszczają organizm. Świetnie nadają się na lekką przekąskę. Garść czereśni bowiem to niecałe 50 kalorii. Morele regulują pracę nerek, wspomagają walkę z anemią i zakwaszeniem organizmu. Brzoskwinia to bomba witaminowa. Chroni m.in. przed osteroporozą, wspomaga trawienie i walkę z zaparciami. Jeden owoc to tylko 40 kalorii. Nie zapominajmy o jagodach, czarnej porzeczce czy borówkach. Mają działanie przeciwbiegunkowe, a to za sprawą antocjanozydów, przy okazji pozytywnie działających na naczynia krwionośne. Szklanka tych owoców ma od 50 do 80 kalorii! Dla porównania - przekąska w diecie odchudzającej to średnio 150 -200 kalorii. Na koniec soczysta słodko-kwaśna śliwka. Dzięki dużej zawartości pektyn (rodzaj błonnika) reguluje pracę układu pokarmowego, sprawiając, że możesz czuć się lekka. Dodatkowo wyłapują toksyny i tłuszcz z jelit. To bogactwo witamin i składników mineralnych, witaminy C, E, tych z grupy B, potasu, żelaza czy magnezu. Śliwki koją nerwy, działają także przeciwmiażdżycowo. Możesz zjeść ich kilka, ponieważ jedna śliwka węgierka to około 15 kalorii !!!

Foto: istock smaki lata

Jadalny, kwiatowo-dziki ogródek

Choć nie jesteśmy typowymi przeżuwaczami trawy, warto czasem zajrzeć na łąkę. Możesz tam znaleźć pożywne pokrzywy, pachnące stokrotki, miodowy w smaku mniszek lekarski czy lekko pikantną nasturcję. Zachwyt nad wodorostami czy żabimi udkami mamy już za sobą, coraz częściej sięgamy po nietypowe, ale polskie produkty.

Foto: istock smaki lata

Jadalne kwiaty z przydomowego ogródka czy dziko rosnące chwasty na talerzu już nie dziwią. Sierpień to dobry czas na spróbowanie zupy z pokrzywy, zawierającej żelazo, magnez, kwasy organiczne. Liście pokrzywy działają oczyszczająco, wspomagają walkę z anemią. Bakteriobójcza nasturcja (kwiaty i liście) sprawdzi się świetnie jako ostry dodatek do mięs, dań jednogarnkowych czy deski serów. Wzmacniający układ krwionośny i drogi moczowe bratek dodany do sałatki ożywi ją, nada delikatności i niepowtarzalnego wyglądu. W dodatku korzystnie wpłynie na skórę i oczyści organizm. Popularny „trawnikowy” mlecz (mniszek lekarski) reguluje metabolizm, wspomaga pracę wątroby. Możesz go nie tylko dodać do zupy czy sałatki, ale zrobić z niego nalewkę !!! Pąki, kwiaty i liście stokrotki działają przeciwzapalnie. Dodawaj je zatem często do letnich sałatek czy zup. O wzmacniających właściwościach soku z czarnego bzu, nie trzeba przekonywać. Możesz go zjadać także w pysznych plackach czy lekkich ciastach. Zadziałają oczyszczająco, przy okazji wspomagając regenerację skóry. Pamiętaj, że owoców czarnego bzu nie możesz zjadać na surowo !!! Korzystaj z tego co daje nam natura. Zbieraj zioła, kwiaty, a nawet chwasty z miejsc, gdzie powietrze jest czyste i masz pewność, że rośliny nie są niczym zanieczyszczone.

Foto: istock smaki lata

Ciesz się latem !!!

Daj się ponieść sierpniowym smakom. Próbuj, łącz, eksperymentuj !!! Nie bój się jeść !!! Pamiętaj, że to najlepszy czas, żeby Twój organizm dostał prawdziwy zastrzyk witaminowo-mineralny. Im więcej kolorów znajdzie się na Twoim talerzu, tym bardziej wzmocnisz swój organizm przed jesienią.

Tematy:

Nieprawidłowy email