Piękna skóra od kuchni

Dr Jessica Wu wygląda równie dobrze, jak jej sławne klientki. Jest szczupła, ma świetlistą, gładką cerę i długie, gęste włosy. Ta dermatolożka hollywoodzkich gwiazd jest żywym przykładem na to, że jej dieta działa. I nie są to kolejne dziwne zalecenia, według których przez tydzień jemy kapustę czy lody. Przeciwnie – jest wyjątkowo prosta, pozwala na pizzę na cienkim spodzie i soczysty stek. Dziwne? To dlatego, że szczupła sylwetka to tylko jej efekt uboczny. A główny cel to młoda, czysta i pełna blasku skóra. I to właśnie jest w niej wyjątkowe. Idź za przykładem gwiazd i nakarm swoją skórę.

ThinkStock

Pomidor jak filtr słoneczny

Najczęściej powtarzany sekret idealnej cery gwiazd? Filtr słoneczny. Im wyższy, tym lepszy. Gruba warstwa powinna chronić twoją cerę nie tylko w słoneczny dzień, ale codziennie, nawet jeśli słońce ukryte jest za chmurami. To bardzo praktyczna porada, ale w wykonaniu nieco uciążliwa, bo większość kremów ochronnych zostawia biały film na skórze i nie wchłania się tak dobrze, jak tradycyjny nawilżacz. Dlatego dr Wu zaleca skórze pomoc w postaci kolorowych warzyw i owoców, pełnych naturalnych przeciwutleniaczy: betakarotenu, polifenoli czy likopenu. Znajdziesz je w marchewce, grapefruitach, pomidorach, papryce, dynii, winogronach czy szpinaku. Przeciwutleniacze neutralizują wolne rodniki i wspierają mechanizmy obronne komórek, zabezpieczając nie tylko przed wieloma chorobami, ale także przed przedwczesnym starzeniem. Zamiast w kremie zafunduj sobie antyoksydanty na talerzu w postaci przeciwstarzeniowej pizzy. Według dr Wu powinna być na cienkim spodzie (najlepiej z mąki z pełnego przemiału), mieć sporo sosu pomidowego, a na wierzchu warzywa: paprykę, cukinię czy brokuły i trochę mozzarelli. Tym razem nie popijaj pizzy coca colą, ale wybierz bogatą w polifenole zieloną herbatę.

Chcesz pozbyć się zmarszczek? Jedz ryby i orzechy

Pierwsze oznaki starzenia pojawiają się około 25 roku życia. Wtedy widać na skórze linie i zmarszczki, skóra nie regeneruje się tak szybko, jak kiedyś i nie jest już tak napięta. Przyczyną jest ubytek białek, które tworzą rusztowanie skóry – kolagenu i elastyny. Aby ten ubytek zminimalizować i zapewnić skórze odpowiednie nawilżenie i elastyczność, zadbaj o to, żeby dostarczać jej sporo kwasów omega 3. Ten związek należy do ulubionych dr Wu. Dzięki niemu uszczelniony jest płaszcz hydrolipidowy, woda nie odparowuje ze skóry szybko, a drobne linie są dosłownie "wypchane" od wewnątrz. Bogate źródło kwasów omega 3 to ryby morskie: łosoś, tuńczyk, makrela, sardynki i oliwa z oliwek. Doskonale zdają sobie z tego sprawę Jennifer Lopez czy Miranda Kerr, dla których ryby to kluczowy składnik diety. Te gwiazdy wzbogacają dietę także w orzechy – włoskie, migdały, pekany i brazylijskie to świetna przekąska, dodatek do sałat, a zmiksowane w postaci masła orzechowego lub migdałowego (szukaj go w sklepach ze zdrową żywnością) to pomysł na zdrowy podwieczorek. Posmaruj takim masłem pełnoziarnistą grzankę i ułóż na niej ulubione owoce. Zwróć uwagę, czy masło wykonane jest tylko z orzeszków (bez soli, cukru, syropu słodzącego czy barwników!). Koniecznie wypróbuj też sałatkę piękności gwiazd. Wymieszaj sałatę rzymską (ma witaminę A i potas, które dodają blasku skórze) z liśćmi szpinaku, grillowanym indykiem, orzechami, polej oliwą z oliwek i sokiem z cytryny. Ważny dla jędrnej i czystej skóry jest także cynk, obecny w chudym mięsie wołowym (polecamy stek!), jajkach czy pestkach słonecznika i dyni.

Kanapka oczyści cerę

Myślałaś, że po trzydziestce na dobre pożegnasz się z trądzikiem? Nawet jeśli większe niedoskonałości zniknęły, to ciągle pojawiają się krostki i zaskórniki. Do tego dochodzą podrażnienia, wysypka czy alergie. Dr Jessica Wu twierdzi, ze wiele problemów skórnych rozwiąże ustabilizowanie poziomu cukru we krwi. Wtedy znika zapalenie, które powoduje te wszystkie uprzykrzające życie sprawy. Nie chodzi tu jednak o jakiś pojedynczy stan zapalny, ale chroniczny, który często pozostaje bez większych dolegliwości, oprócz tych skórnych. A dodatkowo znacząco przyspiesza starzenie. Aby poziom cukru we krwi był ustabilizowany, unikaj jedzenia o wysokim indeksie glikemicznym. Są to produkty przetworzone (jak np. parówki czy sery topione), proste węglowodany, cukier. To kolejny głos za tym, żeby białe pieczywo, biały ryż i makaron oraz słodycze na dobre zniknęły z twojego jadłospisu!

Zamień je na pełnoziarniste produkty, bogate w witaminy i białko. Wypróbuj przepis na ulubioną kanapkę Dr Jessicy. Weź pełnoziarniste pieczywo z ziarnami, połóż na nim plastry pieczonego indyka lub grillowanej wołowiny, posmaruj je sosem pomidorowym lub ketchupem dobrej jakości (bez cukru), dodaj sałatę, paprykę i skrop ostrym sosem chilli. Owiń ją papierem śniadaniowym i zabierz do pracy. Jeśli chcesz, żeby twoja cera nie sprawiała ci niespodzianek unikaj także mleka. Zawarte w nim hormony i czynniki wzrostu są łączone z trądzikiem. Poza tym mleko i cukier zmniejszają wchłanianie cynku, czyli tego magicznego oczyszczającego skórę pierwiastka.

Czekolada i wino odmłodzą skórę

Jeśli masz wrażenie, że do tej pory dieta piękności składała się z samych zakazów (i nie wynagrodzi tego nawet "antyoksydacyjna" pizza), sprawdź, co dr Jessica poleca swoim klientkom na deser. Są to na przykład owoce. Szczególnie wartościowe (i pyszne!) są borówki, ale także truskawki, pomarańcze, kiwi. Zrób z nich kolorową sałatkę. Jeśli często masz ochotę na coś słodkiego, sięgaj po gorzką czekoladę. Jest po tej dobrej stronie, bo zawiera flawanole, czyli antyoksydanty, sprawiające, że cera skuteczniej broni się przed szkodliwymi czynnikami. Zwróć uwagę jednak, czy czekolada ma przynajmniej 60 proc. kakao. No i nie pochłaniaj od razu całej tabliczki. To już nie tylko ze względu na cerę, ale bardziej na dodatkowe kilogramy. Jeśli z bólem serca zamiast makaronu carbonara na lunch wybrałaś brązowy makaron z warzywami, humor może poprawić ci czerwone wino. Lampka dziennie tego bogatego w polifenole trunku to przyjemność dla ciebie i twojej skóry.

Tematy:

Nieprawidłowy email