Wielka moda też jest EKO

Valentino to jedyny dom mody, który został wyróżniony przez organizację na rzecz ochrony środowiska naturalnego Greenpeace. W sporządzonym przez organizację rankingu oceniającym ekologiczność procesów produkcji oraz łańcucha dostaw, Valentino znalazł się na pierwszym miejscu bijąc na głowę takie marki jak Chanel, Gucci, Dior czy Louis Vuitton.

Getty Images/Flash Press Media

Fashion Duel to najnowsza inicjatywa Greenpeace – organizacji działającej na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Tym razem Greenpeace wzięło pod lupę największe włoskie i francuskie domy mody. 15 luksusowych marek otrzymało w prezencie od organizacji „zieloną rękawiczkę” z załączonym formularzem do wypełnienia. Marki zostały wezwane do „wyczyszczenia” ich łańcucha dostaw i procesów produkcji oraz podpisania wiążących deklaracji.

Przemysł odzieżowy, ze względu na swoją naturę, jest jednym z największych globalnych producentów szkodliwych zanieczyszczeń, które trafiając do środowiska niszczą wartościowe zasoby naturalne. Produkcja luksusowych opakowań skutkuje wylesianiem lasów deszczowych w Indonezji, które są również siedliskiem wymierającego gatunku tygrysów sumatrzańskich. Lasy są również wycinane by umożliwić przejście bydłu, którego skóra jest używana do produkcji butów, toreb czy pasków.

Zdaniem Greenpeace te niebezpieczne praktyki stanowią zagrożenie dla cennych zasobów naturalnych oraz lokalnych społeczności. Firmy zaangażowane w wymienione wyżej procesy powinny być odpowiedzialne za swoje działania. Luksusowe domy mody jak Chanel czy Prada powinny być trendsetterami nie tylko w dziedzinie mody.

Film promujący najnowszą inicjatywę Greenpeace - Fashion Duel.

Greenpeace postanowił to sprawdzić. Na podstawie wypełnionych przez marki formularzy powstał ranking, który ujawnia rozbieżności między piętnastoma topowymi markami luksusowymi w stosowanych przy produkcji odzieży oraz akcesoriów praktykach. Pytania zawarte w formularzu dotyczyły trzech różnych obszarów globalnego łańcucha dostaw producentów odzieży oraz samej produkcji:

- Polityka zakupu skór – czy używana przez firmę skóra pochodzi z bydła przyczyniającego się do wylesienia Amazonii?

- Polityka zakupu pulpy papierowej – czy kupowana przez firmę pulpa pochodzi od producentów indonezyjskich, którzy wyniszczają lasy deszczowe tym samym niszcząc siedlisko tygrysów sumatrzańskich?

- Polityka produkcji tekstyliów – czy proces produkcji luksusowych ubrań oraz dodatków wykorzystuje szkodliwe substancje, które zanieczyszczają globalne zasoby wody pitnej?

Greenpeace

Aktywiści Greenpeace mieli swój własny wybieg podczas tegorocznego Milan Fashion Week - mury Zamku Sforzów.

Na podstawie jakości oraz kompletności odpowiedzi na pytania zawarte w formularzu powstał ranking luksusowych domów mody. Wyróżniony w rankingu został dom mody Valentino, który zobowiązał się do wyeliminowania szkodliwych substancji ze swoich produktów do roku 2020 oraz zadeklarował, że wykorzystywana przez nich skóra, papier oraz opakowania nie przyczyniają się do wylesiania.

Giorgio Armani, Dior, Gucci i Louis Vuitton to marki, które w swoim łańcuchu dostaw mają dobre praktyki dotyczące polityki zakupu skór oraz pulpy papierowej. Domy mody nie ujawniły jednak swojej filozofii względem szkodliwego procesu produkcji tekstyliów.

Ermenegildo Zegna oraz Versace prowadzą dobrą politykę zakupu pulpy papierowej jednak nie zobowiązały się do podpisania wiążących zobowiązań do prowadzenia dobrej polityki zakupu skór oraz produkcji tekstyliów.

Roberto Cavalli nie udzielił konkretnych odpowiedzi na pytania oraz nie zobowiązał się do podpisania wiążących zobowiązań dotyczących wspomnianych trzech obszarów łańcucha dostaw.

Alberta Ferretti, Chanel, Dolce & Gabbana, Hermes, Prada i Trussardi mimo wielu próśb ze strony Greenpeace nie odpowiedziały na pytania zawarte w formularzu. Ciężko jest zatem określić ich praktyki dotyczące polityki zakupu skóry, pulpy papierowej oraz produkcji tekstyliów.

© Matteo Nobili / Greenpeace

Podczas Milan Fashion Week aktywiści Greenpeace okryli posąg Maurizio Cattelana zielonym materiałem. Skandowali również hasła inicjatywy Fashion Duel.

- Marki znajdujące się na najniższych pozycjach w rankingu są globalnymi trendsetterami w dziedzinie mody, dzisiaj mają również okazję zostać leaderami w dziedzinie ochrony środowiska - powiedziała Chiara Campione z Greenpeace Italy.

Skoro Valentino potrafi i chce działać na korzyść środowiska, czemu reszta luksusowych domów mody zbagatelizowała prośby Greenpeace? Czy mają coś do ukrycia?

Tematy:

Nieprawidłowy email