Toms - espadryle z misją

Toms to firma, którą powinna znać każda modna prospołeczna ekolożka. Założona została przez Blake’a Mycoskiego w 2006 roku, a jej znak rozpoznawczy to płócienne espadryle, które są nie tylko wygodne, ale również bardzo wrażliwe na drugiego człowieka.

Toms Shoes

Blake Mycoskie wymyślił bardzo prosto zasadę: każdy, kto kupuje buty Toms automatycznie kupuje drugą parę butów dziecku, którego po prostu na nie nie stać. Ten pomysł narodził się w Argentynie kilka lat temu...

Getty Images/Flash Press Media

Pojechałem na miesiąc do Argentyny i pewnego dnia, siedząc w kawiarni, spotkałem kilka wolontariuszek, które zajmowały się zbiórką używanych butów, które przekazywały biednym dzieciom – wspomina Blake Mycoskie w rozmowie z serwisem Business Of Fashion. – Poszedłem z nimi do wsi, w której mieszkały te dzieciaki i zobaczyłem całe rodziny, które były szczęśliwe, że dostaną używane buty! Byłem kompletnie zszokowany. To przecież nie były nawet nowe buty! Myślałem o tym całą noc i wreszcie wymyśliłem.

Toms Shoes

Tak powstał pierwszy model butów marki Toms. Wzorowane były na tradycyjnym modelu argentyńskiego espadryla, zwanego alpargata. Blake Mycoskie unowocześnił tradycyjny model i dostosował go do wymagań amerykańskich klientów.

Do produkcji butów użyto włoskiej wełny i kaszmiru, a do środka włożono bardzo wygodną wkładkę na poduszce wykonaną z zamszu. Podeszwę stworzono z jagnięcej skóry, ułatwiającej stopie oddychanie. Całość uzupełniono wstawkami z lateksu, które zwiększyły wytrzymałość espadryli i ich stabilność.

Toms Shoes

– Początkowo moim celem była pomoc 250 dzieciom w tej jednej argentyńskiej wiosce – wspomina założyciel marki Toms. – Pierwsze buty sprzedałem tuż przed świętami Bożego Narodzenia i byłem przeszczęśliwy, że mogę wrócić do nich z prezentami na Gwiazdkę.

Blake Mycoskie gra w piłkę w 2006 roku

Następnego roku Blake Mycoskie wraz z grupką przyjaciół powrócił do Argentyny i rozdał nie 250, ale 10. tysięcy par butów!

– One for One – mówi Blake Mycoskie. – To było nasze hasło, które wciąż nam przyświeca – dodaje.

Toms Shoes

Co sprawia, że modowo-charytatywna inicjatywa Toms cieszy się tak ogromną popularnością? PROSTOTA.

Klienci, znudzeni tradycyjnymi akcjami prospołecznymi, chętnie angażują się w projekt Blake’a Mycoskiego. Wystarczy wejść na stronę internetową marki Toms, wybrać buty, które najbardziej nam odpowiadają i zapłacić odpowiednią sumę (około 250 zł). Po kilku dniach do naszych drzwi zapuka listonosz z pudełkiem, które da nam nie tylko radość z posiadania nowej pary butów, ale również satysfakcję, że zrobiliśmy coś dobrego dla świata.

Do tej pory Toms sprzedał ponad milion par butów, a tym samym ofiarował milion butów dzieciom z 24 krajów. Toms to nie tylko genialna inicjatywa społeczna, ale również projekt wspierający ochronę środowiska. To produkty w 100% ekologiczne, a część kolekcji jest nawet wegańska!

Toms Shoes

Zainteresowanie marką Toms wpłynęło na rozwój jej oferty. W sklepie firmy obecnie znaleźć można nie tylko espadryle, ale również tenisówki, mokasyny, czy buciki dla dzieci. Na stronie internetowej Toms pojawiła się również kolekcja ślubna!

W działalność Toms chętnie angażują się przedstawiciele świata mediów i artyści. Powstają specjalne kolekcje espadryli projektowanych przez m.in. Lenny’ego Kravitza czy siostry Olsen. W espadrylach Toms coraz częściej fotografowani są również celebryci - Jessica Alba, Lily Collins czy Selena Gomez.

Płócienne i proste w formie buty to także świetny materiał do tworzenia własnych, oryginalnie malowanych espadryli, czego dowodzą zdjęcia na różnego rodzaju stronach hand made i blogach internetowych.

theberry.com
dreambohemian.com
etsy.com

Czy Blake Mycoskie to dzisiaj filantrop czy już biznesmen?

– Podoba mi się określenie “przedsiębiorca społeczny” – odpowiada założyciel Toms. – Myślę, że zarabianie pieniędzy jest w życiu bardzo ważne, ale równie ważne jest robienie czegoś dobrego dla innych.

Blake Mycoskie to właściciel firmy, którą trudno porównać do jakiejkolwiek innej marki odzieżowej na świecie. To rodzaj biznesowej organizacji!

Blake Mycoskie podczas spotkania w ramach TEEN VOGUE'S Fashion University w 2009 roku

– Pierwszy poziom naszej działalności to zasada One for One – mówi Blake Mycovskie. – Każda kupiona para butów daje możliwość zakupu drugiej pary dla osoby potrzebującej. To pierwsza warstwa, reszta jest bardziej skomplikowana. Współpracujemy z ponad 100 partnerami w 56 krajach. Ich zadaniem jest upowszechnianie marki Toms na całym świecie i docieranie do jak największej liczby zaangażowanych społecznie klientów. Mamy również specjalny zespół ludzi, którzy robią niezapowiedziane kontrole, dzięki którym mamy pewność, że nasza pomoc trafia tam, gdzie powinna.

Blake Mycoskie dodaje, że Toms prowadzi również działalność edukacyjną.

- Organizujemy specjalne wycieczki dla klientów i dziennikarzy, które mają na celu pokazanie naszego systemu pracy, ale przede wszystkim możliwość spotkania się z ludźmi, do których trafia nasza pomoc.

Działalność marki Toms i jej właściciela spotkała się z tak ogromnym zainteresowaniem, że Blake Mycoskie postanowił opisać swoją historię w książce Start Something That Matters. Ta publikacja to nie tylko niezwykła historia marki, ale również wizja mody przyszłości, opartej na poszanowaniu ludzkiej godności i wspierającej słabszych i ubogich.

Marka Toms jest również inicjatorem akcji One Day Without Shoes, która ma na celu zwrócenie uwagi na problemy Trzeciego Świata, gdzie brak obuwia przyczynia się do wielu chorób. Dzień bez butów w tym roku przypadał 5 kwietnia.

Getty Images/Flash Press Media

Widząc, jak wiele robi jedna mała marka pojawia się pytanie: Skąd Toms bierze na to pieniądze?

– Większość modowych firm ogromną część swoich marży przeznacza na reklamę. To są miliony, miliony dolarów! – odpowiada Blake Mycoskie. My idziemy zupełnie inną drogą. Naszą reklamą jest nasza historia, ludzie, którzy nas wspierają i internet. Stawiamy na media społecznościowe.

Działalność biznesowo-społeczna marki wydaje się być spójna i pełna, ale Blake Mycoskie twierdzi, że to dopiero początek.

- Szczyt wciąż przed nami. Jestem najszczęśliwszym człowiekiem na świecie, gdy podwijam rękawy do pracy - komentuje Blake Mycoskie, który jakiś czas temu przeniósł się z ekskluzywnego mieszkania do łodzi, ograniczając ilość swoich prywatnych rzeczy do tego, co niezbędne.

Otwarcie oficjalnego butiku Toms w Kaliforni w 2012 roku

W 2011 roku marka Toms poszerzyła swój asortyment o okulary. Każda kupiona para okularów to okulary korekcyjne, możliwość operacji oka lub leczenie niedowidzenia ufundowane osobie potrzebującej w Ameryce Południowej lub Afryce.

Genialny przedsiębiorca, skuteczny społecznik, minimalista, którego firma rozwija się w zawrotnym tempie, mimo braku tradycyjnej reklamy. Czy ma jakąś radę, dla tych, którzy chcieliby rozpocząć własny biznes?

Toms Shoes

– Rób to, co kochasz naprawdę dobrze i z pasją. Nie porywaj się na rzeczy wielkie, ale zaczynaj od małych. Skup się na tym, co robisz i rób to najlepiej jak potrafisz, a sukces sam do ciebie przyjdzie.

Tematy:

Nieprawidłowy email