Kicz i ekstrawagancja w filmach Pedro Almodovara

Filmy hiszpańskiego reżysera pełne są oryginalnych historii, okraszonych czarnym humorem oraz erotyką. W produkcjach Almodovara ważną rolę pełnią kostiumy: odważne, kolorowe, nietuzinkowe i seksowne. Są odbiciem osobowości filmowych bohaterów i zapadają w pamięć nie mniej niż sama fabuła. Przypomnijmy sobie najciekawsze kostiumy z filmów 66-letniego artysty.

KobietyAlmodovara

Pedro Almodovar przyjaźni się z największymi projektantami: Jeanem Paulem Gaultierem oraz Karlem Lagerfeldem i zasiada w pierwszych rzędach na pokazach mody. Czasem występuje również w roli modela. Z kolei jego filmy inspirują kreatorów mody do tworzenia kolekcji naszpikowanych kolorami i wzorami. Nic dziwnego, wszak w obrazach hiszpańskiego reżysera kostiumy są prawdziwą perełką dla oczu. Często wyrażają najskrytsze pragnienia bohaterów, zwłaszcza bohaterek, gdyż Pedro Almodovar słynie z portretowania kobiet w swoich filmach.

Mężczyźni, choć w mniejszości, również znajdują swoje miejsce w obrazach hiszpańskiego reżysera. Warto przypomnieć, chociażby "Złe wychowanie" z 2004 r. Bohaterami są dwaj mężczyźni Ignacio i Enrique, których przed laty łączyła wielka namiętność. "złe wychowanie" dotyka również kontrowersyjnego tematu, jakim jest molestowanie dzieci przez księży.

Kostiumy do filmu zaprojektował Jean Paul Gaultier i Paco Delgado. Bohaterowie noszą jaskrawe koszule, kraciaste marynarki, kobiece peruki i błyszczące suknie.

- Poprosiłem go, by zaprojektował ubrania dla Zahary, a zwłaszcza jej kostium sceniczny, który jest  prawdziwym arcydziełem kroju inwencji. To cielista sukienka, ściśle dopasowana do ciała, przypominająca drugą skórę, dając wrażenie pełnej nagości. Pośladki, piersi i krocze zrobione są z cekinów i brązowo-różowych szklanych  koralików. Sukienka symbolizuje fałszywą, nagą kobiecość. Gaultier pracował także nad ubraniami dorosłego Ignacio. Jean Paul jest jak duże dziecko. Dlatego nigdy nie zaprojektuje wulgarnego ubioru. Praca z nim to czysta przyjemność. Uwielbiam go. Tak o współpracy z Jean Paul Gaultierem przy "Złym wychowaniu" mówił Pedro Almodovar. "Złe wychowanie" to najbardziej kasowy obraz Almodovara i pierwszy w historii hiszpański film, który otworzył festiwal w Cannes.

Foto: Materiały prasowe "Złe wychowanie"

Przejdźmy do kobiet. W "Kice" z 1993 r. przedstawiona została historia szalonej kosmetyczki zakochanej w nieżyjącym fotografie Ramonie, który na jej widok nagle ożywia. Kostiumy w "Kice" to intensywne kolory i przerysowanie. Tytułowa Kika nosi kobiece kwieciste sukienki oraz bluzki z dużym dekoltem. Lubuje się w mocnym makijażu i plastikowej biżuterii. Na uwagę zasługuje również kostium zaprojektowany przez przyjaciela Almodovara – Jeana Paula Gaultiera. Awangarda!

Foto: Materiały prasowe "Kika"
Foto: Materiały prasowe "Kika"

Z kolei "Volver" z 2006 r. to historia Raimundy (Penelope Cruz), kobiety zmagającej się z trudami życia codziennego. Kostiumy stworzone przez Bina Daigelera są soczyście kolorowe i bardzo kobiece. Doskonale pasują do postaci granej przez Penelope Cruz; kobiety odważnej, energicznej, chcącej podobać się płci przeciwnej. Opinające biust kolorowe sweterki, kwieciste sukienki i dopasowane spódnice plus mocny makijaż sprawiają, że od Cruz trudno jest oderwać wzrok. W "Volver" Penelope Cruz stworzyła jedną z najlepszych kreacji w swojej karierze.

Foto: Materiały prasowe "Volver"

Moda wyraźnie zarysowana jest również w "Przerwanych objęciach". Obraz jest historią o zakochanym milionerze, który robi wszystko, aby zatrzymać przy sobie ukochaną ( Penelope Cruz). Odpowiedzialna za kostiumy Sonia Grande doskonale oddała charakter postaci Leny. Jako skromna sekretarka Lena nosi dopasowane biurowe kostiumy, zaś jako kochanka milionera pełne przepychu suknie tak jak wypożyczoną z archiwum Chanel czarną, ozdobioną złotymi łańcuchami kreację.

Foto: Materiały prasowe "Przerwane objęcia"

"Skóra, w której żyję" to jeden z ostatnich filmów Pedro Almodovara. Obraz jest opowieścią o chirurgu plastycznym Robercie Ledgardzie (Antonio Banderas), który pracuje nad stworzeniem syntetycznej ludzkiej skóry. Eksperyment przeprowadza na pięknej kobiecie Verze (Elena Anaya) więzionej w jego willi. Historia jak to u Almodovara pogmatwana, natomiast kostiumy jak w przypadku innych produkcji reżysera również odgrywają znaczącą rolę.

Widać to szczególnie w cielistym kostiumie zaprojektowanym przez Jeana Paula Gaultiera, który jest dla Very tytułową skórą, zawieszeniem między płciami, poczuciem zagubienia i bezradności.

Foto: Materiały prasowe "Skóra, w której żyję"
Foto: Materiały prasowe "Skóra, w której żyję"

Jaki będzie najnowszy film 66-letniego artysty "Julieta"? Przekonamy się dopiero jesienią, gdyż właśnie wtedy zaplanowana jest polska premiera filmu. Patrząc na fotografie z planu, jedno jest pewne: Almodovar pozostał wierny swojej barwnej stylistyce.

Foto: Materiały prasowe "Julieta"

Polecamy także:

Tematy:

Nieprawidłowy email