Czy Johannes Vermeer umiał fotografować?

Różnego rodzaju podejrzenia wysuwane wobec artystów-geniuszy mają w historii niezwykle długą tradycję. Szekspir od lat jest posądzany o to, że nigdy nie istniał, a przynajmniej nie jako jedna osoba, z kolei Caravaggio ponoć korzystał z różnych sztuczek technicznych. Podobne zarzuty stawia się wobec twórczości Johannesa Vermeera – słynnego siedemnastowiecznego autora „Dziewczyny z Perłą”, który przy tworzeniu swoich realistycznych obrazów używać miał camery obscury czy camery lucidy. Tim Jenison, wynalazca i grafik komputerowy pochodzący z Teksasu, postanowił to zweryfikować.

Tim Jenison - boingboing.net

Jego eksperyment polegał na odtworzeniu procesu twórczego, jaki rzekomo przeprowadził sam duński artysta 350 lat temu, tworząc obraz „Lekcja Muzyki” – oczywiście korzystając z odpowiednich urządzeń.

Jan Vermee - Lekcja muzyki (1659-1664)
Tim Jenison - boingboing.net

Zajęcie do tego stopnia pochłonęło wynalazcę, że poświęcił mu 5 lat swojego życia. Krok po kroku odtwarzał elementy sceny identycznej z tą, którą malować miał Vermeer.

Tim Jenison - boingboing.net
Tim Jenison - boingboing.net

Jednocześnie projektem zainteresował się Penn Jillette, członek popularnego duetu komików Penn and Teller. Wkrótce zapadła decyzja by zarejestrować go w całości i wykorzystać zdobyty w ten sposób materiał. W ten sposób powstał dokument „Tim’s Vermeer”, który został właśnie udostępniony w formie cyfrowej i na Blu-rayu.

Tim Jenison - boingboing.net

W specjalnie do tego przeznaczonym pokoju powstawała stopniowo kompletna inscenizacja. Oprócz tego Jenisen zbudował także maszynę optyczną, za pomocą której wykonał wreszcie własną wersję „Lekcji Muzyki”. Początkowo do swojej pracy planował użyć drukarek 3D, jednakże ostatecznie uznał, że nadmiar technologii zaszkodzi autentyczności eksperymentu, a część elementów wykonał samemu, posiłkując się wiedzą techniczną z XVII wieku. „Ponieważ siedemnastowieczne soczewki były mniej doskonałe niż te współczesne, zdecydowałem się stworzyć moje własne, korzystając z osiągnięć ówczesnej techniki” – opowiada.

Efekt? Oceńcie sami. Sam grafik twierdzi, że z jego pracy płynie jeden wniosek: Vermeer rzeczywiście mógł malować w ten sposób, a jednocześnie wcale nie musiał.

Tematy:

Nieprawidłowy email