Jedz zgodnie z rytmem biologicznym

Lubisz codziennie wypić kawę z mlekiem na śniadanie? A może zawsze w sobotę idziesz z mężem na długi spacer? Jak większość z nas, potrzebujesz stałych punktów w swoim życiu. Powtarzalność daje ci spokój i poczucie bezpieczeństwa. Tak samo działa twój organizm. Wybity z rytmu, traci stabilność. Dlatego jedz zgodnie ze swoim rytmem biologicznym i poczuj się lepiej.

Foto: istock

Biologia kontra zachcianki

Coraz częściej naukowcy zwracają uwagę jak ważny w życiu człowieka jest jego indywidualny rytm biologiczny. Choć każdy z nas „działa” inaczej, są stałe punkty, które wpływają na funkcjonowanie w ciągu dnia i dobre samopoczucie.

Zdrowie i wyśmienity humor zależą od jedzenia, jakim karmisz swój organizm. Ale musisz też wiedzieć, kiedy trawisz najlepiej owoce czy produkty białkowe. Wówczas będziesz wstanie lepiej przyswoić znajdujące się w pożywieniu składniki odżywcze. Pozbędziesz się wzdęć, bólów brzucha czy zaparć.

Jeśli nie możesz powstrzymać się od małej słodkiej przekąski, ją także możesz zaplanować zgodnie ze swoim zegarem biologicznym. Wspomożesz w ten sposób trawienie i uchronisz się przed jej częściowym odkładaniem się w tkankę tłuszczową.

W swoim rytmie

Czy chronodieta ma sens? To nowe spojrzenie na dietę, zgodnie z rytmem w jakim pracuje każdy organizm. Skład posiłków i ich obfitość powinny zależeć od ilości hormonów produkowanych przez twój organizm, pracy poszczególnych narządów w ciągu doby, a także od rytmu snu i twojej aktywności. Choć naukowcy opracowali pewien schemat cyklu dobowego człowieka, musisz wsłuchać się w swoje ciało. Ono wie czego potrzebuje i co jest dla niego najlepsze. Wysyła ci sygnały, których nie powinnaś lekceważyć.

Z pewnością można stwierdzić, że twoim rytmem spożywania posiłków zawiadują dwa hormony – grelina i melatonina. Poziom greliny wzrasta przed posiłkiem i maleje tuż po nim. Dzięki niej również podczas snu zostaje zahamowany twój apetyt. Poziom melatoniny  wzrasta po każdym posiłku i uzależniony jest od jego obfitości. Jeśli zjadłaś zbyt dużą porcję, możesz poczuć się senna i zmęczona. Melatonina przygotowuje także wieczorem twoje ciało do snu i to ona powoduje m.in., że twój żołądek prawie całkowicie przestaje wytwarzać soki trawienne.

Proces wydzielania hormonów trawiennych jest uzależniony od twojego biorytmu, dlatego zmiany w aktywności czy zaburzenia snu, mogą wpłynąć na pracę twojego układu pokarmowego. Sprawdź, co najlepiej jeść rano, a co wyjdzie ci na zdrowie tylko wieczorem.

Rano. Mniej więcej o 6:00 budzi się twoje serce, o 7:00 wzrasta ciśnienie krwi i wtedy też rozpoczyna się powoli praca twojego układu trawiennego. To zdecydowanie najlepszy czas na śniadanie, ale też na oczyszczenie organizmu z toksyn, wówczas bowiem twoje jelito grube pracuje na wysokich obrotach. To dobry czas na wodę z cytryną!

Foto: istock Jedz zgodnie z rytmem biologicznym

Pierwszy posiłek powinnaś zjeść max do godziny po wstaniu. Twoje śniadanie może być bardziej obfite i kaloryczne w stosunku do pozostałych posiłków. I to nie tylko dlatego, że organizm po przerwie nocnej, potrzebuje dużo energii, żeby zacząć dzień. Wtedy także twój żołądek ma największą moc trawienia, dzięki czemu poranny posiłek zostanie wykorzystany jako źródło energii do dalszej pracy i nie odłoży ci się w postaci tkanki tłuszczowej.

Jeśli musisz zjeść coś słodkiego w ciągu dnia, rano masz na to najlepszy czas. Do godziny 11 twoja trzustka pracuje najsprawniej i dużo łatwiej poradzi sobie ze słodką przekąską. Twoje śniadanie może składać się właściwie ze wszystkich grup żywności. Tłuszcz da ci energię, którą będziesz spalać w ciągu dnia, węglowodany złożone i białko zapewnią ci sytość na dłużej. Możesz zjeść kanapkę z jajkiem i warzywami, niesłodzone płatki zbożowe z jogurtem czy ser biały polany olejem lniany z sałatką warzywną. To doskonały czas na tłuste ryby, które możesz zjadać także w postaci wędzonej na grzance lub w sałatce.

Jeśli twój dzień zaczyna się od kawy, możesz sobie na nią pozwolić właśnie teraz. Organizm najlepiej poradzi sobie z jej działaniem.

W ciągu dnia. Twoje drugie śniadanie i obiad powinny składać się z białka i węglowodanów skrobiowych. Możesz łączyć chude mięsa, wędliny czy rośliny strączkowe z kaszami, makaronami lub np. ziemniakami. Do tego warzywa, np. pietruszka, seler, marchewka, fasolka szparagowa, kukurydza czy dynia. Koniecznie pamiętaj o zdrowym roślinnych tłuszczach, które warto dodać do tych posiłków.

Pamiętaj, że najlepiej, jeśli te posiłki zjesz do godziny 15. Twój organizm wówczas zaczyna pracować wolniej, spada poziom soków trawiennych i zwalnia praca trzustki. Także twoje jelito cienkie najlepiej funkcjonuje do tej godziny, a ty pozyskujesz wtedy najwięcej składników odżywczych z pożywienia.

Jeśli zamierzasz jeść owoce, powinnaś zrobić to do godziny 14 i koniecznie 30 minut przed posiłkiem lub 2h po nim. Wówczas nie będą zalegać w twoim żołądku i powodować nieprzyjemnych wzdęć.

W drugiej połowie dnia powinnaś wystrzegać się nadmiaru tłuszczu, kofeiny i cukru. W innym wypadku, zaburzysz wydzielanie hormonów, które odpowiedzialne są za twój zmniejszony wieczorny apetyt i dobrą jakość snu.

Foto: istock Jedz zgodnie z rytmem biologicznym

Wieczorem. To zdecydowanie czas na odpoczynek dla twojego ciała. Około 19 spada ciśnienie krwi, ale też twoja sprawność umysłowa. Powinnaś zadbać o lekkostrawną kolację, zawierającą chude mięso lub rybę i porcję nieskrobiowych warzyw, np. jarmuż, buraki, czosnek, szpinak, szczypiorek, kiełki. Około 21 twój żołądek przestaje produkować soki trawienne, dlatego wszystko co zjesz, będzie w nim zalegało. Zakłóci to twój sen, ale również zaburzy proces trawienia śniadania o poranku.

Wieczorem unikaj cukru w postaci słodkich przekąsek, a także dań typu fast food, chipsów czy owoców. Ich obecność na kolacyjnym talerzu dużo łatwiej odłoży ci się na brzuchu. Pamiętaj też, że choć wieczór to zazwyczaj wymarzona pora na spożywanie alkoholu, zadziała on na twój organizm dużo bardziej intensywnie, a twoja wątroba będzie musiała pracować prężnie także w nocy. To z kolei może skutkować gorszym samopoczuciem w ciągu dnia, sennością, a nawet rozdrażnieniem.

Foto: istock Jedz zgodnie z rytmem biologicznym

Twój osobisty zegar

Najczęściej czujesz czy lepiej funkcjonujesz rano po zjedzeniu owsianki z owocami czy może tostów z szynką. Słuchaj swojego ciała. Przyglądaj się reakcjom swojego organizmu na jedzenie, które zjadasz. Znajdź swój rytm i postaraj się ułatwić sobie trawienie pokarmów w ciągu dnia. Nie objadaj się i jedz regularnie. Od dobrej pracy twoich narządów wewnętrznym zależy bowiem proces trawienia i co ważne wchłaniania substancji z pożywienia. Staraj się zachowywać swój biorytm każdego dnia. Wówczas będziesz czuła się pełna wigoru i dużo łatwiej poradzisz sobie chociażby z wiosennym spadkiem formy.

Tematy:

Nieprawidłowy email